Header background

Zo zit dat: hoe eten je stemming beïnvloedt

In Zo zit dat pluizen we een onderwerp helemaal uit en belichten we het van verschillende kanten. Je krijgt antwoord op de meest interessante vragen over je (mentale) gezondheid. Deze keer beantwoorden we de vraag: Hoe beïnvloedt eten je stemming?

Wist je dat wat je eet ook je stemming beïnvloedt? En dat daar bacteriën uit je darmen bij betrokken zijn? Zo zit dat!

Vlinders in je buik bij verliefdheid en diarree als je iets spannends moet gaan doen: eigenlijk weet je wel dat je darmen iets met je stemming te maken hebben. De laatste jaren blijkt uit onderzoek dat dit niet alleen een gevoel is, maar dat er werkelijk een verbinding is tussen de darmen en onze hersenen. De bacteriën die in je darmen leven, je darmmicrobioom, spelen daarbij een grote rol.

Schimmels en bacterieën

Het darm-microbioom bestaat uit heel veel soorten micro-organismen: bacteriën, virussen, schimmels en gisten. Dit klinkt een beetje vies misschien, maar ondertussen is dit darm-microbioom heel belangrijk voor ons. Kijk bijvoorbeeld maar eens naast deze video waarin contentcreator Karlijn in gesprek gaat met Maag-Darm-Leverarts Ben Witteman. 

Fotografie Beeldigbeeld/StockFood

Zorg goed voor je darmmicrobioom

Jouw voeding bepaalt welke en hoeveel bacteriën er in je darmen leven. Die bacteriën produceren stoffen met positieve bijeffecten voor je darmen en je hersenen. Voorbeeld: er kunnen in je darmen signaalstofjes, zoals het gelukshormoon serotonine, ontstaan die in je hersenen hun werk doen.

Kijk eens achterom

Wil je weten of jouw darmmicrobioom een beetje gezond is? Kijk dan eens wat vaker in de toiletpot nadat je gepoept hebt. Is je poep niet te dun, niet te vast en kun je gaan met regelmaat? Dan geeft dat aan dat het goed zit. Een ander signaal is hoe vaak je ziek bent. Je weerstand tegen ziekte wordt ook grotendeels door je darmmicrobioom geregeld. Ben je vaak verkouden of niet lekker, kijk dan eens of je gezonder kunt gaan eten voor je darmen.

Hier houden je darmen van

Kies vooral voor verse, pure en onbewerkte producten. Dus voor veel groenten en fruit, noten en zaden, vette vis, peulvruchten en volkoren granen. Eet veel plantaardig voedsel, want dat levert de vezels waar de bacteriën in je darmen blij van worden. Vul dit eventueel nog aan met gefermenteerde producten zoals yoghurt, zuurkool of de gefermenteerde hippe frisdrank kombucha. Hierin zitten namelijk gunstige bacteriën die in je darmen hun glansrol kunnen gaan spelen.

Kwestie van volhouden

Je blijer voelen door gezonder te eten, is geen kwestie van enkele dagen. Maar na een paar weken voel je je beter, heb je meer energie, en zit je beter in je vel. Het is dus een kwestie van volhouden en geen sprintje van twee weken en dan weer terug naar “normaal”. Je eetgewoonten blijvend veranderen is de beste optie voor een goede mentale gezondheid.

Meer weten?

Wil jij je nog verder verdiepen in het darmmicrobioom? Lees het artikel van Karlijn waarin je ook een linkje vindt naar een GZ-Talk webinar: Fysiek en mentaal fit door gezonde darmen 

Meer tips om goed voor je zelf te zorgen?

Vul je e-mailadres in en ontvang van GZ-Plein inspiratie voor een gezond en fit leven.

Overige artikelen

Interview over de darmen met professor Ben Witteman

Het darm-microbioom: wat is het?

Voeding maakt een verschil!