Header background

Zo zit dat: Door yoga in verbinding met jezelf

Katinka Schippers

01 februari 2024

leestijd 5 minuten

In Zo zit dat pluizen we een onderwerp helemaal uit en belichten we het van verschillende kanten. Je krijgt antwoord op de meest interessante vragen over je (mentale) gezondheid. Deze keer beantwoorden we de vraag: Hoe kom je met yoga in verbinding met jezelf?

Yoga is de perfecte manier om in verbinding te komen met jezelf door het gebruiken van je lichaam en je ademhaling. En het goede nieuws is, je hoeft er niet veel tijd aan te besteden om er de voordelen van te ervaren. Yoga instructeur Ellen Pistoor vertelt.

Yoga combineert lichaamsbeweging, ademhalingstechnieken, meditatie en mindfulness om fysieke, mentale en spirituele balans te bevorderen. Hier zijn enkele voordelen van hoe yoga ervoor kan zorgen dat je een betere verbinding hebt met jezelf.  

Ellen Pistoor geeft sinds 2015 yogales. Ze begon met yoga omdat ze werd geïnspireerd door twee collega’s die yoga instructeur waren. "Ik zag hoe sierlijk en mooi hun lichaamshouding was en hoe zij met bepaalde dingen in het leven omgingen en ik dacht: dat wil ik ook! Yoga heeft mij geholpen met het loslaten van lichamelijke en mentale spanning."  

In verbinding met jezelf

"Mijn houding is erdoor verbeterd. Maar het helpt me vooral om weer terug te komen bij mezelf." Door je lichaam in verschillende houdingen (asana’s) te brengen en daar tot verstilling te komen en bewust te ademen, kunnen we beter in verbinding komen met onszelf. "Terwijl je in de houdingen ligt, je lichaam gestretcht wordt, je ademhaling verdiept en spanning verzacht word je je bewust van wat er in je leeft. Gevoelens, emoties, ongemak, fysieke sensaties en steeds terugkerende gedachten kun je dan opmerken. Door de aandacht steeds weer terug te brengen naar je ademhaling en de fysieke sensaties kun je de prikkels van de buitenwereld even laten voor wat ze zijn." 

Meer artikelen, tips en updates van GZ-Plein? Meld je aan voor de GZ-Plein inspiratiemail.

 

De voordelen van yoga

🧘 Bewustwording van het lichaam: Yoga helpt je om meer bewust te worden van je lichaam, je ademhaling en je fysieke sensaties. Door het regelmatig te doen krijg je meer inzicht in hoe je lichaam aanvoelt en reageert.

🧘 Kalmeren van je brein: Yoga brengt je brein tot rust door de focus op ademhaling en het uitvoeren van de houdingen. Dit kan helpen om het negatieve stemmetje in je hoofd stiller te krijgen en stress te verminderen.

🧘 Emotionele balans: Yoga kan je helpen om emotioneel evenwicht te vinden en je meer in contact te brengen met je gevoelens. Door regelmatig te oefenen, kun je jouw emoties leren van een afstandje te bekijken. Hierdoor leer je ze te ervaren zonder erdoor overweldigd te voelen.

🧘 Nadenken over jezelf: Yoga moedigt zelfreflectie aan en helpt je om dieper in jezelf te kijken. Door regelmatig de tijd te nemen voor yoga, kun je beter in contact komen met je eigen behoeften, verlangens en waarden.

 

4 Tips van Ellen om yoga te integreren in je dagelijkse leven 

  1. Kies een vast tijdstip en maak er een gewoonte van om elke dag op dat tijdstip yoga te beoefenen. 
  2. Kies de stijl die bij je past. Als je wilt ontspannen en in verbinding wilt komen met jezelf, kies je bijvoorbeeld voor Hatha yoga of Yin yoga. 
  3. Keep it simple, begin met eenvoudige houdingen (zoals hieronder genoemd) en voeg daar ontspanningsoefeningen of geleide meditaties aan toe. 
  4. Maak gebruik van (gratis) online video’s of apps die begeleide yoga-oefeningen aanbieden. Die kunnen je helpen bij het opbouwen van een routine en het leren van de juiste technieken. 

 

Aan de slag! 

Stap voor stap laat Ellen je zien welke twee oefeningen je in je routine kunt opnemen en hoe je ze uitvoert. 

Wat heb je nodig: een mat en een dekentje  

Oefening 1: Childspose 

Stap 1: Kom met je knieën op het dekentje zitten, breng je grote tenen bij elkaar en je knieën uit elkaar, breng je billen richting je hielen (zie foto hierboven). 

Stap 2: Breng je bovenlichaam naar voren en leg je voorhoofd op de mat. Strek je armen naar voren uit (zie onderstaande foto). 

Oefening 2: Hart-opener

Stap 1: Maak een stevig rolletje van je dekentje, leg het dwars op de mat achter je en kom ervoor zitten (zie onderstaande foto).

Stap 2: Zak rustig naar achteren en ga met je bovenrug op het rolletje liggen. Het rolletje ligt net onder je schouderbladen. Strek je armen opzij met je handpalmen omhoog (zie onderstaande foto). 

Meer tips om goed voor je zelf te zorgen?

Vul je e-mailadres in en ontvang van GZ-Plein inspiratie voor een gezond en fit leven.

Overige artikelen

Podcast: Yuna van den Adel over verbinden met jezelf en anderen

Yuna van den Adel is GZ psycholoog bij Viviq en heeft een eigen praktijk voor persoonlijke groei en transformatie. In de podcast deelt ze haar inzichten met betrekking op verbinding met jezelf en met anderen, zonder jezelf te verliezen.

Zo zit dat: Rust, reinheid en regelmaat

Waarom zijn rust, reinheid en regelmaat zo goed voor je? Lees waarom dit de succesfactoren zijn om lekkerder in je vel te zitten.