Header background

Zo train en beweeg je thuis (met je kinderen)

Katinka Schippers

14 mei 2024

leestijd 8 minuten

Toen mijn zoon jonger was gebruikte ik (Katinka) regelmatig het excuus ‘ik heb geen oppas en kan niet van huis om te sporten.’ Maar ondertussen weet ik beter! Ik hoef niet van huis om te sporten of bewegen. Ik heb alleen een dosis discipline nodig en een beetje verbeeldingskracht. Niet te lang nadenken, maar gewoon doen!

Beweeg gewoon, het klinkt zo simpel, maar hoe doe je dat dan? Ik ga met je delen hoe ik dat doe als alleenstaande moeder van een zesjarige met baan in loondienst en eigen onderneming als hardloop- en leefstijlcoach. En geloof me, dit lukt me heus niet iedere dag. Soms zijn er dagen dat ik mezelf hier ook aan moet herinneren. Maar daarom schrijf ik het graag op.
Tips om samen met je kind te sporten
FotoPrivébezit Katinka Schippers en zoon

Geen excuses

Geen oppas, geen excuus! Sport samen met je kind(eren) of met het hele gezin. Stoeien, acrobatiek. Leg een paar matjes neer in je woonkamer en je hebt een hemelse speelplek. Lekker muziekje op en aan de slag! Ik stoei regelmatig met mijn zoon, ondertussen zo’n 22 kilogram schoon aan de haak. Genoeg extra ballast voor een squat of plankoefening.

YouTube walhalla

Vind je het lastig om zelf iets te verzinnen? YouTube is een walhalla, maar er is zoveel te vinden dat kiezen lastig is. Er staan ook veel work-outs op die je lichaam niet ten goede komen en gebaseerd zijn op onrealistische trends en onjuiste beweringen. Ik deel hier een aantal van mijn favoriete kanalen met leuke en verantwoorde work-outs. Gratis en voor niets, dus wat houd je nog tegen?

Mijn favoriete work-out kanalen

 

Caroline Girvan

Start eens met de Beginner Epic Series. Haar Ierse accent is misschien even wennen, maar het voordeel is dat ze tijdens de work-out niet praat, maar laat zien wat er van je verwacht wordt. Veel aandacht voor techniek, goede uitvoering en leuke muziek heeft ze eronder gemonteerd. Nog een voordeel: je kunt work-outs vinden van 10 tot 60 minuten. Met of zonder attributen (denk aan elastieken, gewichten etc.). Ik ben benieuwd of je het net zo verslavend vindt als ik.

Een Nederlands gesproken alternatief vond ik op het kanaal van Optima Vita. Hier heeft diëtist en sportprofessional Marloes Korver-Waardijk een heleboel work-out video’s staan voor beginners en gevorderden.  

Yoga with Adrienne

Eerlijk is eerlijk, ik moest erg wennen aan haar uitleg in het begin. Ook deze dame spreekt namelijk Engels. Het duurde even voordat ik door had dat ze met pelvis het bekken bedoelde haha. Maar haar video’s zitten supergoed in elkaar. Ze praat soms veel, maar legt je wel steengoed uit hoe je de yoga bewegingen kunt uitvoeren op je eigen tempo. Ook op haar kanaal heb je de keuze uit hele korte of langere sessies, dus voor ieder moment van de dag kun je er wel eentje in je planning passen. En zo niet, 10 minuten eerder opstaan en een zen-moment beleven voordat je kind(eren) wakker worden, is niet zo’n enorme opgave toch?

Een Nederlands gesproken alternatief kreeg ik aangeraden door onze vormgever (en yogadocente) Kika: Happy with yoga. In de playlist Yoga oefeningen en houdingen staan 43 video’s. Ook vind je er een playlist Yin Yoga en Yoga Nidra.

Zappsport

Zin om te bewegen en je kind(eren) ook? Zappsport heeft een hele playlist vol met speelse work-outs die je thuis kunt doen. De work-outs worden gepresenteerd door Nathan Rutjes en Steven Brunswijk. Zij sporten samen met hun kinderen. Plezier gegarandeerd.

Moeder sport samen met kind met syndroom van down
FotoAnthony Shkraba | Pexels

Tips om bewegen leuk (én makkelijk) te houden

  • Begin klein en bouw het geleidelijk op. Het is makkelijker op te brengen om iedere dag tien minuten te bewegen dan twee keer per week een uur.
  • Koppel bewegen aan iets wat je ook leuk vindt. Luister bijvoorbeeld naar een podcast of je favoriete muziek.
  • Plan beweegmomenten in net zoals je dat doet met andere afspraken. Doe je dit een tijdje dan verandert het in een gewoonte. Een gewoonteverandering duurt gemiddeld 66 dagen.
  • Koppel het beweegmoment aan iets wat je toch al doet. Je kind naar school brengen, dat moet gebeuren. Maar kun je dat in plaats van de auto ook met fiets of wandelend doen? Of trek je hardloopschoenen aan terwijl je gaat schoonmaken. Zet de muziek aan terwijl je tafel afruimt en maak tussendoor dansjes met je kind(eren).
  • Spreek samen af met vriendinnen met kinderen voor een bootcamp in de speeltuin. De kids vermaken elkaar en jullie kunnen gezellig bijkletsen.
  • Zorg dat bewegen altijd binnen handbereik is. Zet bijvoorbeeld je sportschoenen in het zicht of je fitnessattributen of download een beweeg-app op je telefoon.
  • Neem de trap in plaats van de lift
  • Parkeer je auto iets verder weg
  • Doe squats of lunges tijdens het tandenpoetsen
  • Maak een wandeling tijdens de lunchpauze op het werk
  • Sta op en beweeg tijdens het televisie kijken

 

Thuis trainen is makkelijk en leuk
FotoMart Production | Pexels

Extra motivatie nodig?

Dit zijn enkele voordelen van bewegen:

  • Je hebt meer energie
  • Je gaat beter slapen
  • Je ervaart minder stress
  • Je ervaart minder angst

Beloon jezelf

Vergeet jezelf niet te belonen als het je gelukt is om je beweegdoel te halen. Dit kan op wekelijkse of maandelijkse basis zijn. Beloof je zelf een ontspannend bad of koop een nieuw boek of kledingstuk als je een maand lang regelmatig hebt bewogen. Bewegen is niet alleen goed voor je fysieke gezondheid, maar het heeft ook een positief effect op je brein. Dit doet bewegen met je hersenen. Bewegen heeft ook een enorm positief effect op de werking van je darmen. Wat bewegen met je darmen doet legt voedingsdeskundige en fitnesstrainer Karlijn Allewijn in dit blog uit.

Meer tips om goed voor jezelf te zorgen?

Vul je e-mailadres in en ontvang van GZ-Plein inspiratie voor een gezond en fit leven.

Overige artikelen

Aan de slag! Video: Hoe zet je bewegen in als medicijn?

Bewegen is de sleutel tot een gezond lichaam en brein. Door je spieren actief te gebruiken wordt de stof myokine uitgescheiden. Deze stof speelt een grote rol in onze gezondheid. Je leert er meer over in deze video!

Dit doet bewegen met je hersenen

Bewegen is niet alleen goed voor de fysieke gezondheid van je lichaam, maar het heeft ook een positief effect op je brein! Kom erachter hoe bewegen jouw brein positief beïnvloedt.

Een stappenplan om te starten met bewegen

Begin vandaag nog met ons beweegstappenplan: ontdek leuke activiteiten, stel doelen, maak een schema, betrek anderen, neem de sprong, wen eraan en beloon jezelf. Verbeter jouw mentale gezondheid en welzijn met lichaamsbeweging. Start nu!