Header background

Bewegen voor gezonde darmen

Kom van je stoel af en ga mee voor een lekkere wandeling! Heb je wel eens een hele dag in een vliegtuig of auto gezeten op weg naar vakantie? Je buik voelt na die lange zit een beetje rommelig en opgeblazen, herken je dat? Dat is niet zo vreemd, want je darmen houden niet van veel zitten, ze verlangen naar beweging! Hoe zit dat? Wat doet beweging met je darmen? In dit artikel kan je er kort iets over lezen, wil je er meer over weten, kom dan naar ons gratis Webinar op 24 november om 19:30 uur! Schrijf je hier in! 

Wat beweging met je darmen doet 

Waarom bewegen goed is voor je darmen en daardoor ook voor je algehele gezondheid heeft verschillende redenen.

  1. Beweging heeft een positief effect op je spijsvertering. Door beweging komt de darm zelf ook in beweging, plus het stimuleert de doorbloeding van de darm wat zorgt voor een betere toevoer van voedingsstoffen. Belangrijk voor een goede spijsvertering is dat je darm knijp- en duwbewegingen maakt, dit zorgt ervoor dat de voedselbrij goed door de darmen wordt vervoerd. Lichaamsbeweging stimuleert deze knijp- en duwbewegingen. Weinig beweging kan leiden tot een darm die minder knijp- en duw bewegingen maakt en zelfs verstopt raakt.
  2. Lichaamsbeweging bevorderd de groei van goede bacteriën in de darm. Een bacterie in de darm waarvan bekend is dat deze toeneemt door lichaamsbeweging is een bacterie die de stof butyraat produceert. Butyraat zorgt voor een gezonde darmwand en gaat ontstekingen tegen. Dit verkleint de kans op darm aandoeningen zoals bijvoorbeeld Prikkelbaar Darm Syndroom.
  3. Beweging zorgt voor een goede slijmlaag binnenin de darm. Deze slijmlaag beschermt je lichaam tegen ziekteverwekkers.

 

Beweeg tips 

Je bent niet de enige voor wie het moeilijk is om genoeg te bewegen. We zijn druk met van alles en nog wat waardoor we dat uurtje sporten vaak toch even aan de kant schuiven. Hieronder staan een paar beweegtips die jou wellicht van de stoel af krijgen.

  1. Probeer doelen te stellen. Bijvoorbeeld: ik moet elke dag 10.000 stappen zetten, of ik ga deze week 2 keer op de fiets i.p.v. de auto naar m’n werk, of deze week ga ik 3 keer naar de sportschool etc.
  2. Plan je beweegmomenten in. Je houd je er beter aan wanneer je iets in je agenda hebt ingepland. Je sportkleren alvast klaar leggen kan soms zelfs nog beter werken!
  3. Ga bewegen met een vriend of vriendin. Nu moet je wel want het is afgesproken! Plus samen sporten is altijd leuk.
  4. Ga wandelen tijdens de lunch op werk. Als je een kantoor baan hebt zit je waarschijnlijk veel. Probeer daarom in je pauze even lekker te bewegen. Naast het positieve effect op je darmen is het ook goed voor je hersenfunctie waardoor je na de wandeling weer met meer focus aan de slag kunt!
  5. Begin je dag gelijk met een korte work-out! Hieronder kan je vandaag al aan de slag met twee korte work-outs aangeboden door CleverMove. 

Bron: www.mlds.nl
Auteur: Karlijn Allewijn
November 2022