Header background

Kim was koopverslaafd en zocht hulp

 

Altijd de drang hebben om iets te moeten kopen, zelfs al had ze niets nodig. Toen ze stiekem pakketjes bestelde en het huis in loodste, wist Kim dat het mis was. Ze zocht hulp voor haar koopverslaving.


Wanneer wist je dat het mis was?

“Ik begon stiekem te doen. Ik voelde dat ik geen controle meer had over wat ik kocht. Steeds vaker hadden mijn man en ik ruzie. We hebben twee jonge kinderen, maar sparen lukte niet meer. Toch bleef de drang om steeds maar weer iets te moeten kopen. Voor mij was de maat vol. Ik wilde geen ruzies en stiekem gedoe meer, dus heb ik hulp gezocht.”

 

Wat voor dingen kocht je?

“Allerlei dingen. Als een vriendin schoenen gekocht had, móést ik diezelfde dag ook zulke schoenen kopen. Ik kocht veel kleding, maar ook spullen voor in huis. Daarnaast rijd ik paard en vond ik het leuk om daar spullen voor te kopen. Er was altijd wel iets. Ik shopte zowel fysiek als online. Vooral online was een grote valkuil, omdat ik op m'n telefoon altijd en overal kon winkelen.”

 

 

 

Wat heb je gedaan om je koopgedrag te veranderen?

“Heel veel! Eerst probeerde ik het zelf en samen met mijn man. Dan stelden we regels op en maakten we potjes op de bankrekening. Ik praatte erover en probeerde het zelf op te lossen. Maar het lukte niet. Het ging wel iets beter, maar de koopdrang bleef. Een vriendin die psycholoog is raadde me aan professionele hulp te zoeken. En dat deed ik. Ik kwam er achter dat ik niet de enige ben én dat er goede behandelingen zijn.”

 

Hoe heb je de behandeling ervaren?

“Zeer prettig. Na een intakegesprek met GZ-psycholoog Inge werd ik verder geholpen door een andere psycholoog. We maakten samen een behandelplan en bekeken de mogelijkheden voor mij. Hoewel de behandeling goed gewerkt heeft, vind ik het wel jammer dat er alleen videogesprekken mogelijk waren. Als je fysiek tegenover iemand zit, geef je jezelf toch eerder bloot. Maar ondanks dat ben ik heel blij en trots: de verslaving is weg en dat heb ik zelf gedaan!”

 

Wat werkte voor jou?

“De combinatie van gesprekken met praktische opdrachten. Ik kon alles bespreken en vragen, en samen gingen we dieper in op wie ik ben en wat ik wil. Hoewel ik per se wilde weten waar mijn koopdrang vandaan kwam, adviseerde mijn psycholoog me vooral om vooruit te kijken. Nadenken over wat ik wilde bereiken. Ik kreeg ook opdrachten. Vooral lijstjes maken heeft me geholpen. Ik maak thuis eerst een lijstje, voor boodschappen, maar ook voor bijvoorbeeld kleding. Met mijn man spreek ik af wat ik koop. Dat lijkt simpel, maar mij het helpt echt. Ik leg nu terug wat niet op m'n lijstje staat en denk bewust na voordat ik iets koop.”


Kun je nog meer vertellen over de behandeling?

“Verschillende opdrachten werden tot het eind herhaald. Zo slijten nieuwe gewoonten in. Daarnaast maakten mijn man en ik een aantal afspraken, zoals een maximum bedrag per week. Ook zou ik hem bellen als ik in een moeilijke situatie zat, bijvoorbeeld in een winkel. Voor een van de opdrachten moest ik mezelf belonen als ik iets niet kocht. Dat voelde wel raar, maar het werkte. Dan ging ik iets leuks doen met de kinderen of naar het bos. Uiteindelijk heb ik als beloning iets voor mezelf gekocht: een mooie nieuwe cap voor tijdens het paardrijden, voor de veiligheid.”

 

 

Hoe gaat het nu met je?

“Goed. De drang om altijd maar iets te kopen is zo goed als weg. Ik word tegenwoordig gewoon minder blij van shoppen. Vroeger had ik echt pieken en dalen: superblij als ik iets kocht, gevolgd door een enorm schuldgevoel omdat ik wéér iets gekocht had dat ik niet nodig had. Nu ben ik veel meer steady. Zo fijn!”

 

Wat raad je andere mensen met koopdrang aan?

“Zoek hulp. Echt, ik raad het iedereen aan. Ik heb veel te lang gewacht en dat ging bijna ten koste van mijn gezin en mijn geluk. Hoe moeilijk het ook is, praat erover. Door stiekem te doen of te proberen het in je eentje op te lossen wordt het alleen maar erger. Mijn gouden tip? Lijstjes! Ik maak nu altijd een lijstje voor ik de deur uitga. Ook hebben we verschillende potjes. Zo zetten we elke maand geld opzij voor kleding, kinderen en andere kosten. En een duidelijk budget is voor mij een goede rem op mijn uitgaven!”


Bron: interview met Kim (cliënt)
Auteur: Susanne Vlek
december 2021