Header background

Mijn verhaal: Zoë (18) en Finn (14) over stress en ontspanning

Christel Vondermans

14 maart 2024

leestijd 10 minuten

Iedereen krijgt in het leven te maken met uitdagingen. De vraag is, hoe ga je er mee om? In mijn verhaal delen we inspirerende verhalen.

Een druk sociaal leven, school en een bijbaantje kunnen bij jongeren zorgen voor stress, prestatiedruk, hoge latten en diepe dalen. Onderzoek laat zien dat het percentage jongeren dat druk en stress ervaart door school in de afgelopen twintig jaar bijna verdrievoudigd is van 16 naar 45. Zoë (18) en Finn (14) vertellen wat zij doen om te ontspannen en stress te verminderen.

Zoë: ‘Ik heb een to-do lijstje op mijn kamer hangen’| Foto: Kevin Canales

Zoë volgt de MBO 4 opleiding Maatschappelijke Zorg en Groen. Ze gaat twee dagen per week naar school en loopt stage bij een zorgboerderij.

Zoë: ‘De reistijd naar mijn opleiding is 1,5 uur en mijn stage bij ouderen met dementie of psychische klachten is pittig. Daarnaast hou ik niet van stilzitten en doe ik al snel te veel. Ik geef bijvoorbeeld paardrijles aan kinderen en ik pas veel op. Dat doe ik vooral om geld te verdienen, zodat ik ooit een groter paard kan kopen. En omdat ik het leuk werk vind, vind ik het lastig om nee te zeggen. Dat heb ik echt moeten leren. Ik heb ook veel sociale contacten en spreek graag met vrienden af.’

Picknicken met vrienden

‘Laatst gingen we picknicken en wandelen, dat was verrassend leuk en relaxt. Maar een week kan zo snel vol zitten. Als ik gestrest ben, merk ik dat ik m’n spieren meer aanspan, dat ik sneller geprikkeld ben en dat er chaos in mijn hoofd ontstaat. Wat mij helpt is, opschrijven wat ik allemaal nog moet doen. Ik heb een to-do lijstje op mijn kamer hangen waar taken op staan, zodat ik die niet in mijn hoofd hoef te bewaren. Wat afgerond is, streep ik door.’

Dieren geven me rust

‘En ik heb een agenda op mijn kamer waar ik iedere ochtend automatisch langs loop. Zo houd ik overzicht en dat geeft me rust. Energie haal ik uit mijn dieren. We hebben thuis hamsters, vissen, katten, konijnen en een pony. Daar gaat veel tijd in zitten, maar ik krijg er energie van én het werkt rustgevend. Vooral “hamsterscaping” vind ik heel leuk. Ik richt de hamsterkooi heel mooi in met bijvoorbeeld mos, maak paden en zorg voor schuilplaatsen, meestal rond een bepaald thema. Zo leuk om daarna naar mijn hamster te kijken als hij in zijn mooie hok rondloopt.’

Finn: ‘Ik kreeg zenuwtrekjes in mijn been’ | Foto: Kevin Canales

Finn zit in het derde jaar van de middelbare school (VMBO kader). Hij heeft een bijbaantje bij een snackbar.

‘Op de basisschool had ik wel last van stress. Voor een toets bijvoorbeeld. Ik kreeg dan zenuwtrekjes met mijn been en haalde allerlei dingen in mijn hoofd, waardoor ik bijvoorbeeld een som niet goed meer kon lezen. Inmiddels heb ik manieren gevonden om het onder controle te houden. Ik ben geen stresskip meer. Als de docent bij een toets zegt dat we nog een kwartiertje tijd hebben, ben ik soms al klaar. Als ik dan om me heen kijk, zie ik veel klasgenoten stressen. Als ik nog niet klaar ben, dan spreek ik mezelf toe en zeg dat ik het wel ga redden. Ik vraag mezelf dan af hoe ik de laatste vragen het beste kan aanpakken of ik kijk even weg van mijn toets om kort te ontspannen. Zo creëer ik mijn eigen momentjes om m’n stress onder controle te houden. Ik zie wel om me heen dat vrienden bij stress gaan roken. Maar ik zie dat ze er eigenlijk niet eens rustiger van worden. Dus ik zou tegen iedereen willen zeggen “begin daar niet aan”.’  

Druk voelen

‘Tijdens mijn werk kan ik wel eens druk voelen. Bijvoorbeeld als ik verschillende broodjes hamburger moet maken. Dan vraag ik me af of ik het wel allemaal op tijd af heb, maar eigenlijk lukt dat altijd wel en maak ik me daar voor niets druk om. Naast school en m’n bijbaantje heb ik ook tijd om met vrienden af te spreken. Ik heb niet veel huiswerk en als ik wel huiswerk krijg, maak ik het meestal op tijd. Ook game ik om me te ontspannen. Dan ben ik echt alleen daar mee bezig en heb ik een moment voor mezelf.’

 

Meer artikelen, tips en updates van GZ-Plein? Meld je aan voor de GZ-Plein inspiratiemail.

 

Negatief imago

Stress heeft een negatief imago. Maar toch kent het ook positieve kanten. Het zorgt ervoor dat je ’s ochtends opstaat en op gang komt. En met een gezonde portie stress krijg je veel gedaan. Pas als je teveel stress ervaart kan het je gezondheid schaden. Maar waar ligt die grens? En wat kun je doen om een overvloed aan stress te voorkomen? Dat leggen we uit in dit artikel. Met deze drie tips kun je jouw stresslevel omlaag brengen.

Jouw verhaal op GZ-Plein?

Wil jij net als Zoë en Finn jouw persoonlijke verhaal met ons delen? Meld je dan aan en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Meer tips om goed voor je zelf te zorgen?

Vul je e-mailadres in en ontvang van GZ-Plein inspiratie voor een gezond en fit leven.

Overige artikelen

Moe door veel stress...Of andersom?

Stress en de darmen

Stress: slecht of niet?