Header background

Wat is - Body positivity

Mary Stottelaar

16 maart 2023

leestijd 10 minuten

 

Baal jij wel eens van je lichaam? Een vetrol te veel, donkere kringen onder je ogen, een bierbuik, een slappe huid…. Het is gemakkelijk om je lichaam af te kraken. Leer liever houden van je eigen lijf! Dat is waar body positivity om draait.

Iedereen is anders

We weten heus wel dat we niet allemaal “maatje Doutzen Kroes” kunnen hebben of de spieren van Arie Boomsma. Maar toch maken veel vrouwen én mannen zich druk over hoe ze eruitzien. Als je daardoor niet lekker in je vel zit, kan body positivity helpen. Body positivity is een manier van denken waarbij je je eigen en andere lichamen accepteert, ongeacht gewicht, vorm, kleur, lengte of andere kenmerken.

 

Zelfacceptatie

Het doel is jezelf accepteren zoals je bent en op een positieve manier met je eigen lichaam omgaan. Iedereen is anders gebouwd: klein, stevig, lang of dun, krullen of kaal, gespierd of platte billen. Kijk eens goed naar jezelf en wees realistisch. Ben je gezond? Voel je je fit? Stel jezelf eens de vraag waaróm het dan toch nog anders moet. Wil je misschien voldoen aan een perfect plaatje dat ons wordt voorgehouden door reclame en sociale media? Hoe realistisch is dat?

 

Mannen en vrouwen

De term body positivity lijkt iets van nu, maar gaat eigenlijk al zeker een halve eeuw mee. Het is een term die door vrouwen in het leven is geroepen omdat ze klaar waren met de focus op alleen maar slanke vrouwenlichamen. Ondertussen gaat het niet alleen meer om vrouwen maar ook om mannen. Want vrouwen kunnen zich dan wel ongezond druk maken over hun gewicht of de vorm van hun billen, bij mannen speelt het ook steeds vaker. Mannen rekenen zichzelf bijvoorbeeld af op geen zichtbare sixpack, geen afgetraind lichaam of een terugtrekkende haarlijn.

 

Je lijf is zoveel meer dan een perfect plaatje: je lichaam laat je ademhalen, leven en moeilijke dingen overwinnen

 

Meer echtheid op Instagram

Kies kritisch wie je volgt op sociale media. Word je ongelukkig of onzeker van bepaalde accounts? Ontvolg ze! Volg juist accounts die meer “echtheid” laten zien op hun profiel. Mensen waar je je aan kunt optrekken.

Volg bijvoorbeeld:

@celestebarber – Celeste Barber is een Australische komediekoningin die op Instagram onmogelijke poses en kledingstijlen van beroemdheden op een grappige manier nadoet.

@vivianhoorn – Vivian Hoorn is een voormalig fotomodel uit Brabant, die na veel ongelukkige jaren nu haar rondingen omarmt.

@lvernon2000 – Leah Vernon is een transgender plussize model en moslim-feminist van kleur uit New York.

@veracamilla – Vera Camilla is een Amsterdamse beautyblogger die haar lichaam laat zien zoals het is, zowel in onderbroek of bikini als prachtig opgemaakt in avondjurk. Zoals ze zelf zegt: ‘Niet perfect maar helemaal goed zoals ik ben’.

@danaemercer – Danae Mercer promoot een positief lichaamsbeeld door “echte” foto’s naast “ideale” foto’s te plaatsen.

@hetleefjevaneefje – Eva Eikhout is bekend als presentatrice bij onder andere BNN. Ze is geboren met kleine ledematen en deelt foto’s van de alledaagse dingen die zij doet

 

 

Ook positief over andere lichamen

In de media zie je nu vaak vrouwen en mannen die positief zijn over hun eigen lichaam. Dat is body positivity, maar het is goed om te bedenken dat body positivity veel breder is dan dat. Body positivity gaat ook om de manier waarop je naar andere lichamen kijkt. Stop met veroordelen. Als je merkt dat je snel oordeelt als je iemand ziet die afwijkt, heb je nog stappen te maken op het gebied van body positivity. Ook voor jezelf. Want als je negatief over een ander lichaam oordeelt, dan zegt dat ook iets over hoe je over jezelf denkt. Als je iemand ziet die dik is, of een rare neus heeft en je wil daar een opmerking over maken, dan is dat een teken dat je nog niet body positief denkt. Het gaat dus niet alleen over je eigen uiterlijk, maar ook over het stoppen met oordelen over het uiterlijk van mensen om je heen.

 

Doe niet alsof

Bedenk je eens hoeveel rust je in je hoofd zou krijgen als je lichamen kunt accepteren zoalsze zijn. Natuurlijk kun je best eens balen van je lichaam. Als het wat minder goed meewerkt dan vroeger of als niets je meer past. Je hoeft dan heus niet te doen alsof je er toch heel blij mee bent. Balen hoort er dan bij, maar relativeren ook. Praat er eens met vrienden over. Hoe zien zij jou? Probeer je lijf te accepteren zoals het is en niet te snel te oordelen over andere lichamen.

Omdenken

Een lichaam is zoveel meer dan een perfect plaatje. Denk eens aan alles wat je lichaam allemaal kan en doet. Je lijf laat je elke minuut vanzelf ademhalen, het laat je leven en heeft waarschijnlijk al vele kleine en grote obstakels overwonnen. Het heeft je geholpen te presteren in je sport, een muziekinstrument te leren bespelen of weer beter te worden toen je ziek was. Je lichaam helpt je te zijn wie je bent en brengt je waar je wilt zijn.

Het geeft veel rust in je hoofd als je accepteert hoe je bent

 


5 tips!


1.
Let op de manier waarop je tegen jezelf praat. 
Word je ervan bewust en praat lief tegen jezelf! 
2.
Focus je op de dingen die je wél mooi vindt
aan jezelf en kijk wat verder dan de standaard 
lichaamsdelen. Misschien heb je wel hele mooie 
vingers, volle wimpers, een zachte huid of ….?
3. 
Schrijf op waar je je lichaam dankbaar voor 
bent. Punten die niéts met uiterlijk te maken 
hebben zoals goed kunnen zingen of goed 
kunnen zwemmen. 
4.
Vraag een ander eens wat er mooi is aan jouw 
lichaam. Wedden dat er verrassende dingen uit 
komen.
5.
Accepteer complimenten over hoe je eruitziet. 
Geniet daarvan.


 

Meer tips om goed voor jezelf te zorgen?

Vul je e-mailadres in en ontvang van GZ-Plein inspiratie voor een gezond en fit leven.

Overige artikelen

Uitgezocht - De wet van aantrekkingskracht

Bloot door de jaren heen

Ervaringsverhaal Lucas over zijn transitie naar man