Header background

Mama houdt alle ballen in de lucht


Het combineren van gezin en werk

Voor veel ouders is het combineren van het gezinsleven en een baan knap ingewikkeld. Sitly, een groot internationaal platform wat oppassen en ouders aan elkaar verbindt, deed onderzoek onder Nederlandse moeders. Ruim driekwart van hen vindt het moeilijk tot praktisch onmogelijk om werk en gezinsleven met elkaar te combineren. Andere resultaten uit het onderzoek:

  • Ruim één op de drie moeders zegt te willen stoppen met werken om alle tijd voor de kinderen te hebben, als dat zou kunnen.
  • Veel moeders geven aan geen tijd voor zichzelf te hebben naast werk, gezin en huishouden.
  • Een deel van de moeders ervaart voortdurend stress en heeft het gevoel dat ze tekortschiet ten opzichte van haar gezin. Dit kan zorgen voor een schuldgevoel.


Opgelegde druk

Uit het onderzoek bleek dat veel moeders veel druk voelen om alles voor elkaar te krijgen. Ze ervaren constante eisen die aan ze gesteld worden. Opvallend is dat deze druk minder van externe bronnen afhankelijk is, maar vooral vanuit zichzelf. 70% van de moeder aangeeft dat ze deze druk aan zichzelf opleggen, terwijl 30% aangeeft dat ze zich door de maatschappij onder druk gezet voelen. 

 

Sociale media

Ook (sociale) media heeft invloed op de druk die moeders voelen. Zo refereert een moeder aan berichten in de media over vrouwen die ‘slechts’ parttime werken en niet financieel onafhankelijk zijn. Dit levert het gevoel op alsof ze het nooit goed doet: of je werkt te weinig, of je werkt te veel, of je besteedt te weinig aandacht aan jezelf. 

Oplossingen

In het onderzoek hebben ouders ook aangegeven welke oplossingen er zouden kunnen zijn. Zo zouden flexibele werktijden de stress te verlagen. Ook de hulp van een nanny of oppas kan enorm ondersteunen. 


Meer tips

We geven je meer tips, waardoor het combineren van gezin en werk een minder grote uitdaging wordt. 

  • Maak keuzes waar je achter staat. Ga goed bij jezelf na: wat wil ík? Als ik niet bezig ben met wat anderen vinden of hoe ik wil dat anderen mij zien, wat vind ik dan belangrijk?  
  • Doe werk wat je voldoening geeft en waar je energie van krijgt. Als je werk hebt waar je jezelf in kwijt kunt, waarbij je het gevoel hebt dat je iets nuttigs doet en jezelf kunt ontwikkelen, dan zul je er meer energie van krijgen dan het je kost.

  • Accepteer dat je soms één (of twee) ballen laat vallen. Je hoeft niet alles perfect te doen. Als je de lat voor jezelf wat lager legt, zal dat je enorm veel ruimte geven. 

  • Vraag en accepteer hulp. Je hoeft niet alles zelf te doen. Heb je even een middag voor jezelf nodig? Vraag aan een vriendin of je kinderen een dag kunnen komen spelen. De volgende keer doe je hetzelfde voor haar. En zo help je elkaar.
     
  • Zorg goed voor jezelf. Het is een cliché, maar o zo waar: als je voldoende slaapt, gezond eet en genoeg beweegt, kun je fysiek en mentaal meer aan. En maak ruimte om dingen te doen die goed voor jou zijn: mediteren, wandelen, etc. 

  • Bespreek de invulling van jullie leven met je partner. Neem de tijd om te praten over hoe jullie het gezinsleven zien, wie welke rol daarbinnen heeft en wat jullie nodig hebben om je goed te voelen. Doe het echt samen: hij kan net zo goed voor de kinderen zorgen als jij!

  • Betrek het hele gezin bij de gang van zaken. Jullie zijn een team en moeten er samen voor zorgen dat jullie een fijn dagelijks leven hebben met elkaar. Wat je bespreekt en op welke manier is natuurlijk afhankelijk van de leeftijd van je kinderen en welke rol iedereen wel of niet in kan nemen.


 

  • Plan quality-time met je kinderen en je partner, ook apart. Plan tijd waarin je alle aandacht hebt voor elkaar elkaar. Doe je        telefoon even weg. Het is belangrijk dat je kinderen zien dat zij de moeite waard zijn om alles voor aan de kant te zetten. Doe samen met je partner iets leuks, praat bij en geniet van elkaar. Zo laad je samen weer even op voor het leven van alledag. En het geeft ruimte aan intimiteit, ook erg belangrijk. 

  • Maak een weekmenu. Bedenk gezonde maar makkelijke maaltijden, doe in het weekend de boodschappen. Kook extra veel waardoor je maaltijden in kunt vriezen. Op hectische dagen niet hoeven koken zal je enorm veel schelen in het dagelijkse spitsuur.  

  • Minimaliseer je spullen. Hoe meer speelgoed, hoe meer je moet opruimen. Hoe meer kleding, hoe meer je moet wassen. 

  • Orden je spullen. Verdeel het speelgoed in bakken en geef de kinderen hier verantwoordelijkheid in om het zelf op te ruimen. Doe je administratie in mappen. Loop met z’n allen één keer per week het huis door en ruim op. Orde in je huis betekent orde in je hoofd. 

  • Deel je agenda met elkaar. Zo heb je inzicht in elkaars week en voorkom je dubbele afspraken. Je kunt samen de week doornemen om te kijken welke afspraken er allemaal staan en waar je rekening mee kunt houden.

  • Maak een begroting. Financiële problemen leiden tot stress, ontevredenheid en irritaties. En dat nu precies wat je niet wilt hebben als je werk en gezin goed wilt combineren. Weet waar je geld naartoe gaat. Beslis samen waar jullie geld aan willen uitgeven en waar je voor wilt sparen.

 

En de papa’s dan?

Voor vaders kan de balans tussen gezin en werk net zo’n grote uitdaging zijn als voor moeders. Het onderzoek richtte zich echter alleen op de moeders. 

Tot slot

Het belangrijkste van alles: wees niet te hard voor jezelf! Ook niet in het aanpakken van de balans in jouw leven. Je kunt niet alles tegelijk en het vinden van een nieuwe balans heeft tijd nodig. Probeer gewoon een paar dingen en kijk of ze werken. Iedere stap die je neemt, leert je weer meer over hoe je het kan aanpakken.


Bron: sitly.nl, minime.nl, stephaniedewit.nl
Auteur: Susanne Vlek
december 2021