Header background

Zo zit dat: Wat is mentale veerkracht en waarom is het belangrijk?

Susanne Vlek

22 november 2021

leestijd 7 minuten

Update op 30 mei 2024 door Mirre Balke

 

In Zo zit dat pluizen we een onderwerp helemaal uit en belichten we het van verschillende kanten. Je krijgt antwoord op de meest interessante vragen over je (mentale) gezondheid.   

Deze keer beantwoorden we de vraag: Wat is mentale veerkracht en hoe kan je dit ontwikkelen? 

Iedereen heeft in het leven wel eens een tegenslag. Hoe reageer je hierop en hoe ga je ermee om? De één laat het allemaal over zich heen komen en wacht af, en de ander wil zo snel mogelijk tot een oplossing komen.
FotoNina Uhlíková | Pexels

Mentale veerkracht is niet aangeboren, maar kan je leren en ontwikkelen in je leven. Door te investeren in je mentale gezondheid, kun je je rugzak vullen met fijne hulpmiddelen om zo veerkrachtiger door het leven te gaan. In dit artikel geven we je tips hoe je je mentale veerkracht kunt vergroten. 

1. Zorg voor je lichamelijke en mentale gezondheid

In de eerste plaats is het belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt. Als je lichamelijk en mentaal goed in je vel zit, ben je beter in staat om met tegenslagen om te gaan. Eet gezond, beweeg en slaap voldoende, en zorg voor voldoende ontspanning. Probeer bijvoorbeeld eens deze simpele vijf oefeningen tegen stress. Of probeer met meer aandacht te eten met deze tips, waardoor je ook meteen meer ontspant tijdens je maaltijd

2. Accepteer de situatie

Het kan lastig zijn maar probeer zoveel mogelijk de situatie te accepteren zoals die is en laat de emoties die daarbij komen kijken over je heen komen. Probeer te accepteren dat je je gestrest, gekwetst of machteloos voelt. Dit betekent namelijk niet dat je het bijltje erbij neergooit! Het betekent juist dat je verder gaat in plaats van dat je vast blijft zitten in boosheid of verdriet. Je pakt het probleem aan in plaats van dat je het uit de weg gaat. En als je de situatie niet kunt veranderen, probeer dat te accepteren en je te focussen op het omgaan met de gevoelens die je hebt.

3. Leer je problemen op te lossen waar kan


Probeer het probleem op 3 manieren te bekijken:
 

  • Kritisch: Wat zijn de feiten? Hoe erg is het? Ben ik wel degene die het moet oplossen? 
  • Creatief: Wat zou er gebeuren als ik het tegenovergestelde deed van wat ik nu doe? Wat zou een hele onverwachte oplossing zijn? 
  • Praktisch: Probeer je emoties rondom het probleem even aan de kant te zetten en vraag jezelf af: wat moet ik, of iemand anders doen, om het probleem op te lossen? Of als je het probleem niet op kunt lossen: wat moet ik doen om mezelf te helpen bij het accepteren hiervan? 

 

Meer artikelen, tips en updates van GZ-Plein? Meld je aan voor de GZ-Plein inspiratiemail.


4. Vraag om hulp

Je staat er niet alleen voor. Je kunt vrienden en familie om hulp vragen. Probeer te praten over wat er in je omgaat, in plaats van het op te kroppen en alleen op te willen lossen. Met iemand praten over wat je meemaakt en voelt, kan een enorme opluchting zijn. In je hoofd kan een probleem soms groter worden dan nodig is. Wanneer je er met iemand over praat, kom je er misschien achter dat het minder erg is dan je dacht. Soms komt de oplossing vanzelf in je op, terwijl je erover praat. Of je krijgt een andere kijk op de situatie. En de ander kan je advies geven hoe je ermee om kunt gaan, en je hier misschien bij helpen. Het voelen dat anderen er voor je zijn, kan je al een sterker gevoel geven. Zo werd Cindy bijvoorbeeld vroeger gepest maar door hierover te praten, lukte het haar om voor zichzelf op te komen. Nu helpt ze anderen om te praten over pestgedrag.

5. Ontwikkel een sterk zelfvertrouwen en positief zelfbeeld

Veerkrachtige mensen weten dat ze op zichzelf kunnen vertrouwen tijdens moeilijke momenten. Ze voelen zich meestal sterk en dat ze wel tegen een stootje kunnen. Probeer je zelfbeeld te versterken door je kwaliteiten op een rijtje te zetten, jezelf complimenten te geven. Ga op zoek naar succeservaringen, door jezelf haalbare, maar uitdagende doelen te stellen.  
Voor het krijgen van meer zelfvertrouwen, is het belangrijk dat je jezelf goed kent. Hoe meer inzicht je hebt in jezelf, hoe beter je om kunt gaan met situaties die tegenvallen. Ontdek daarom je kwaliteiten en je valkuilen door deze bijvoorbeeld op te schrijven. Probeer je bewust te zijn van jouw gevoelens en reacties op gebeurtenissen en situaties die je niet verwacht, en probeer je patronen hierin te herkennen. Als je deze patronen herkent, kun je namelijk je gedrag beter sturen, vertelt GZ-psycholoog Yuna van den Adel. 

FotoAkil Mazumder | Pexels

6. Wees nieuwsgierig en optimistisch

Stel vragen, sta open voor het advies van anderen en onderzoek hoe anderen met de situatie om zouden gaan. Probeer het ook eens op andere manieren te doen dan je gewend bent, wie weet levert het je wel wat goeds op. Door hiervan te blijven leren, ontwikkel je meer veerkracht. Focus je op wat wél kan, en niet op wat niet kan. Zo leer je beter wat je wil en krijg je een meer open blik. GZ-psycholoog Yuna vertelt over hoe je beter in verbinding met jezelf en met anderen kunt staan.

7. Probeer het positieve te ontdekken in tegenslag

Hoe onwaarschijnlijk het ook kan voelen op dat moment, soms kan een tegenslag ook positieve dingen met zich meebrengen. Het verlies van een baan, kan bijvoorbeeld deuren openen naar een andere baan. Ziekte bij een familielid, kan jullie band versterken.  
Om je hier bewust van te worden, kan je jezelf deze vragen stellen: Wat heb ik geleerd? Waarvoor kan ik dankbaar zijn voor wat er gebeurde? Welke nieuwe kracht heb ik daardoor ontwikkeld? Hoe heb ik mijn zelfvertrouwen ontwikkeld? Wat heeft het gedaan in mijn relatie met anderen? Of schrijf elke dag een paar dingen op waar je dankbaar voor bent. Hierdoor word je je ook bewuster van de positieve dingen in je leven. 

Oefening baart kunst

Het versterken van je mentale veerkracht, heeft tijd en training nodig. Na een week oefenen, zal je niet direct veel effect ervaren. Hou jezelf scherp en blijf met deze tips oefenen. Ook kan het je helpen te relativeren en in het nu te leven. Je kunt het bijvoorbeeld bijhouden in een dagboek, om zo ook je eigen ontwikkeling te volgen. Vraag ook eens aan anderen, of ze verandering bij je merken. In onze podcast deelt Kristin Simons hoe zij heftige gebeurtenissen in haar leven een plekje heeft gegeven en hoe belangrijk het is om goed voor jezelf te zorgen. En heb je wel eens gehoord van Dzogchen? Hiermee vind je meer geluk en rust vanuit jezelf en iedereen kan dit leren.

Meer tips om goed voor jezelf te zorgen?

Vul je e-mailadres in en ontvang van GZ-Plein inspiratie voor een gezond en fit leven.

Overige artikelen

Mama houdt alle ballen in de lucht

Eén gebeurtenis, verschillende effecten

Stress: slecht of niet?