Header background

Vijf tips voor een betere concentratie

Hannah Mannaerts

02 oktober 2023

Soms lukt het echt niet om je aandacht bij een taak te houden. Alles leidt je af en lijkt interessanter dan de taak waar je je eigenlijk op moet concentreren. Of je probeert het wel, maar het lukt gewoon echt niet. Met deze vijf tips lukt het hopelijk wel en krijg jij je taak gedaan!

1. Beperk afleiding

Het klinkt misschien logisch, maar hoe meer afleiding je om je heen hebt, hoe lastiger het is om je aandacht op je taak te houden. Met veel prikkels om je heen, zoals pratende mensen, muziek of andere geluiden, raak je sneller afgeleid. Zorg dus voor een rustige omgeving. Ruim bijvoorbeeld even je bureau op en zorg ervoor dat je iets hebt gegeten, want ook een rommelende maag kan zorgen voor afleiding.

2. Gebruik een kookwekker (of andere klok)

Spreek met jezelf af dat je een bepaalde tijd aan een taak besteedt en daarna pauze mag houden. Op deze manier weet je dat je op een gegeven moment klaar bent en zo kun je je beter concentreren op waar je nu mee bezig bent.

3. Gebruik goede muziek

Een goede afspeellijst kan een groot verschil maken. Met de juiste muziek kun je in een flow raken, waardoor de tijd voorbij vliegt. Op Spotify zijn verschillende lijsten te vinden die moeten zorgen voor meer concentratie. Je zult merken dat je een stuk gerichter kunt werken hiermee!

 

4. Verdeel je werk in kleinere taken

Soms kun je je gewoon niet concentreren omdat je door de bomen het bos niet meer ziet. Zoveel taken en zo weinig tijd, hoe los je dat op? Door ze in kleinere stukjes te hakken. Als je dit doet zul je merken dat je meer rust krijgt en beter aan het werk kan, waardoor je ook beter je aandacht vast kunt houden, omdat je weet wanneer je taak klaar is.

5. Hou af en toe even pauze

Een pauze is heel belangrijk voor de concentratie. Zo kun je even opladen voordat je weer aan een nieuwe taak begint. Een goede pauze kan bijvoorbeeld een rondje wandelen zijn, uit het raam staren, even een vriend bellen of met je kinderen spelen. Ga erna weer naar je rustige ruimte en dan kun je weer vol concentratie aan de slag! Succes!

 

Meer tips om goed voor jezelf te zorgen?

Vul je e-mailadres in en ontvang van GZ-Plein inspiratie voor een gezond en fit leven.

Overige artikelen

Ontspannen op je werkplek

Wat is assertiviteit en hoe vergroot je het? - Tips van een expert

Zo blijf je angst de baas

Angst is een emotie waar iedereen wel eens mee te maken krijgt. Wat kun je doen om ervoor te zorgen dat angst niet uit de hand loopt?