Header background

Zo zit dat: financieel coach Ineke over financiële stress

04 januari 2024

leestijd 4 minuten

In Zo zit dat pluizen we een onderwerp helemaal uit en belichten we het van verschillende kanten. Je krijgt antwoord op de meest interessante vragen over je (mentale) gezondheid.  Deze keer beantwoorden we de vraag: wat is financiële stress en wat kun je ertegen doen? 

Uit onderzoek van het Nibud blijkt dat 42 procent van de huishoudens in Nederland moeite heeft met rondkomen. Dat kan flinke zorgen geven. Ineke Jochemsen geeft tips om financiële stress onder controle te houden.  

budgetcoach Ineke Jochemse met tips bij financiële problemen

'We spreken van financiële stress wanneer geldzorgen dusdanig zijn dat ze een negatieve invloed hebben op het dagelijks leven van mensen en hun gezondheid. Het afgelopen jaar zochten meer mensen ons op voor hulp. Dat is goed, want het is belangrijk manieren te vinden om met financiële stress om te gaan. Bijvoorbeeld door ruimte te maken om leuke dingen te doen. Dit lijkt lastiger als je weinig geld hebt, maar juist door wat fijne afleiding kun je even wat minder stress voelen.

Het is goed om te zien dat financiële zorgen bespreekbaar worden gemaakt. We zien dat meer werkgevers informatiebijeenkomsten organiseren over financiële zorgen en er is meer vraag naar financiële coaching voor werknemers. Het is opvallend dat steeds meer jongeren en mensen met een hoog inkomen in de problemen komen. Sommigen kunnen financiële tegenslagen eerst nog wat opvangen met spaargeld of door te lenen van familie of vrienden. Maar vaak lopen ze daarna toch vast als er iedere maand te weinig geld binnenkomt. Dat zie je ook terug in recent onderzoek van het Nibud.’

Vijf tips van Ineke bij geldzorgen

1. Check niet dagelijks je geldzaken, alleen aan het begin van de week. Zodra je weet wat je de komende week te besteden hebt,  stel je meteen een boodschappenlijstje op voor de hele week. De rest van de week hoef je hier dan niet over te piekeren. 

2. Blijf dingen doen die ontspannen en niets kosten, zoals wandelen of vrienden in de buurt bezoeken.  Sommige gemeenten bieden ook een stadspas of teruggave van inschrijving bij een sportclub aan voor mensen met een inkomen net iets boven het minimum. 

3. Wees mild voor jezelf. Relativeer en realiseer je dat in deze tijd heel veel mensen geldzorgen hebben. Jezelf op de kop geven heeft geen zin en zorgt er alleen maar voor dat je je ellendiger voelt. 

4. Praat erover. Niet iedereen hoeft van je geldzorgen te weten, maar praten met iemand die je vertrouwt, zorgt ervoor dat je er minder alleen voor staat. Je kunt tips vragen en samen nadenken over mogelijke besparingen. 

5. Krijg inzicht in hoe jij je geldzaken aanpakt via een online geldtest, zoals www.eefvanopdorp.nl/test/ Als je meer inzicht krijgt in je uitgavenpatroon en je relatie met geld, zul je minder snel in je financiële valkuilen stappen. 

HELAAS ZIJN ER VEEL MENSEN DIE NIET OVER GELD DURVEN PRATEN, OOK AL HEBBEN ZE HET FINANCIEEL HEEL LASTIG

Hoe herken je stress?  

Zorgen hebben we allemaal in meer of mindere mate. Hoeveel last je daarvan hebt, is voor iedereen anders. Maar als je te lang rondloopt met kopzorgen en opgekropte gevoelens, bijvoorbeeld over geld of rekeningen die je moet betalen, zorgt dat voor veel spanningen. Stress kan ervoor zorgen dat je meer moeite hebt om je te concentreren, te veel of te weinig eet of slecht slaapt. Heb je langere tijd last van stress, dan kan dit lichamelijke klachten veroorzaken zoals hoofd-, rug- en spierpijn. Ook kan je weerstand een stuk minder worden wat de kans om ziek te worden vergroot. Het is dus belangrijk om op tijd in te grijpen. 

Hulporganisaties waar je terecht kunt voor financiële vragen, tips en ondersteuning:

  • Anonieme telefoonlijn Hulp bij Geldzorgen: 0800-8115
  • Budgetcoach en schuldhulpverlening van jouw gemeente
  • Nibud
  • Humanitas thuisadministratie 
Meer tips om goed voor jezelf te zorgen?

Vul je e-mailadres in en ontvang van GZ-Plein inspiratie voor een gezond en fit leven.