Header background

Zelf aan de slag met jouw vitaliteit!

Yuna van den Adel

22 september 2022

leestijd 3 minuten


Het is de week van de vitaliteit. Het doel van deze week is om bewustwording van ieders eigen vitaliteit of levenskracht te vergroten. Hiervoor is een fantastische hulpmiddel ontwikkeld: de vitaliteitsschrijf. In deze blog lees je hoe je met behulp van de vitaliteitschrijf zelf aan de slag kunt gaan met het vergroten van jouw vitaliteit.  
De vitaliteitsschrijf is een benadering voor de verschillende aspecten van vitaliteit, erop gericht om zelf iets mee te kunnen doen. Aangezien deze tool zeer concreet is, kun je aan de hand van deze blog zelf meteen aan de slag met de vijf vitaliteitsaspecten. Door bijvoorbeeld elke dag één schrijf te onderzoeken voor jezelf. 

Zelfbewustzijn

Bij deze eerste schrijf gaat het om je bewust te worden van jezelf en waar jij je vitaliteit in kunt vergroten. Je kunt voor jezelf onderzoeken hoe vitaal je bent op het gebied van zelfbewustzijn door jezelf de volgende vragen te stellen: 

  • Hoe vitaal voel jij je in je leven?
  • Wat zijn de aspecten uit jouw leven waar je energie van krijgt, en wat kost je energie? Hierbij kun je bedenken hoe je de energiegevende aspecten kunt uitbreiden in je leven.
  • Waar verlang je naar? Maak dit zo concreet mogelijk voor jezelf.
  • Leid jij je leven of laat jij je door je leven leiden? Hoe zou je dit mogelijk anders willen en welke eerste kleine stap zou je in die richting kunnen zetten?


Fysiek welzijn

Bij deze schrijf gaat het om het fysieke aspect. Hierbij kun je aandacht geven aan je ademhaling, voeding, beweging, ontspanning en slapen. Je kunt voor jezelf nagaan op welk gebied jij de meeste winst zou kunnen behalen. Het gaat vervolgens om telkens een stapje te zetten in de juiste richting. Hierbij kun je denken aan een kleine aanpassing in je avondstructuur waardoor je standaard een half uur eerder naar bed gaat; een vorm van dagelijkse of wekelijkse beweging zoeken die bij je past of één aspect van je eetpatroon aanpassen. Kijk wat bij jou past en hou het klein!

Mentaal welzijn

Hier aangekomen en nog energie? Kijk dan eens vanuit welke mindset je de wereld en jezelf bekijkt. Veel mensen kijken vanuit hoge eisen naar zichzelf en anderen. Dit kun je ook al in kleine momenten ontdekken. Hoe ga je om met jezelf als je lastige gevoelens tegenkomt? Veroordeel je jezelf om hoe je hiermee om gaat? Ook zelfwaardering valt onder deze schrijf. Als dit iets is waar jij nog in wil groeien, kun je een tijdje elke dag een paar dingen opschrijven die je die dag best goed hebt gedaan. Dat kan helpen om je zelfwaardering te doen stijgen.

Sociaal welzijn

We zijn sociale wezens, en de kwaliteit van onze relaties heeft veel invloed op ons welzijn en hoe vitaal we door ons leven gaan. In deze schrijf neem je deze kwaliteit onder de loep. Zoals door jezelf af te vragen van welke contacten je energie krijgt en van welke minder. Wat kun jij doen om meer naar jouw meest fijne sociale leven toe te bewegen? Een praktische tip is om éérst afspraken met de voor jou belangrijkste mensen te plannen, of door alleen nog spontaan afspraken te maken als je er op dat moment werkelijk zin in hebt. Of minder social media, maar meer quality time creëren. Als je van te voren hebt bedacht wie en wat jouw prioriteit is, scheelt dat al de helft in de uitvoering.


Spiritueel welzijn

Zingeving, voldoening en waardengericht leven. Dit zijn mooie thema’s die onder spiritueel welzijn vallen en bijdragen aan een vitaal leven. Onderzoek in deze schrijf zou kunnen bestaan uit het opschrijven van jouw top 3 aan waarden. Weten wat je waarden zijn, kan helpen om op keuzemomenten keuzes te maken die bij je passen. Of door te bedenken waar jij voldoening en zingeving uit haalt en hoe je hiervan meer kunt halen uit dagelijkse momenten? Dit kan al zo simpel zijn als je voornemen om de was, het poetsen van je tanden of het lopen naar je auto als een bewust momentje te pakken. Even de volle aandacht in het moment en verder even helemaal niks anders hoeven. Heerlijk!

Veel plezier met het ontdekken van jouw unieke vitaliteitsschrijf en de voordelen ervan in je dagelijks leven. Geniet ervan!


Bron: vitalogisch.nl
Auteur: Yuna van den Adel
september 2022
Meer tips om goed voor jezelf te zorgen?

Vul je e-mailadres in en ontvang van GZ-Plein inspiratie voor een gezond en fit leven.

Overige artikelen

Online training: kom in beweging!

Bewegen is goed voor je. Veel mensen hebben als goede voornemen om meer te bewegen. Echter blijft dit vaak bij een voornemen. In dit artikel bieden wij een online training aan hoe je in beweging kan komen.

Gezond eten: wat betekent dat voor jou?