Header background

Zo zit dat: hoe een dankboek je kan helpen je gelukkiger te voelen

Frieda Zieleman

06 november 2023

leestijd 6 minuten

In Zo zit dat pluizen we een onderwerp helemaal uit en belichten we het van verschillende kanten. Je krijgt antwoord op de meest interessante vragen over je (mentale) gezondheid. Deze keer beantwoorden we de vraag: Hoe sta je meer stil bij de positieve dingen in je leven?

Merk je soms dat je je meer focust op de dingen die misgaan op een dag dan op dingen die goed gaan? Of zou je vaker stil willen staan bij de bij kleine, mooie momenten waar je blij van wordt? Daar kan een dankboek jou bij helpen!

Wat is een dankboek?

Een dankboek komt van het woord ‘dankbaarheid’. Dankbaarheid is het besef dat positieve gebeurtenissen en positieve kanten  van je leven niet vanzelfsprekend zijn. Als je hier vaker bij stil staat, ga je je gelukkiger en blijer voelen. Je focust je bewust op de mooie momenten van een dag door een dankboek bij te houden. Er zijn speciale invulboeken te koop, maar je kunt ook een leeg schrift gebruiken. Leer jezelf aan om elke dag op hetzelfde moment (bijvoorbeeld meteen na het opstaan of juist vlak voordat je naar bed gaat) drie dingen op te schrijven waar je die dag dankbaar voor bent. Zet er ook bij waarom dat zo is.

Wees specifiek

Wees zo duidelijk en specifiek mogelijk. Je kunt wel elke dag opschrijven dat je dankbaar bent dat je gezond bent, maar dat is te algemeen. En als je elke dag hetzelfde opschrijft, verliest het zijn kracht. Maak het dus specifieker, bijvoorbeeld: ik ben dankbaar dat ik vandaag een half uur heb gewandeld. Of: ik ben dankbaar dat ik met veel energie aan een nieuw werkproject ben begonnen. Of: ik ben dankbaar dat ik met veel plezier met mijn kinderen heb kunnen spelen.

Pen en papier

Natuurlijk kun je ook gewoon drie dingen bedenken waar je dankbaar voor bent, zonder ze op te schrijven. Maar opschrijven werkt beter, en het liefst met pen en papier! Dan dwing je jezelf namelijk om goed na te denken over wat je voelt en hoe je dit verwoordt en ben je er zo veel actiever mee bezig. Ook kun je teruglezen waar je een week of een maand geleden dankbaar voor was en dat gevoel van dankbaarheid opnieuw ervaren.

4 vragen die je jezelf kunt stellen

In het begin kan het best lastig zijn om elke dag drie dingen te bedenken waar je dankbaar voor bent. Het helpt dan als je jezelf een paar vragen stelt. Bijvoorbeeld:
- Wat is er vandaag voor leuks gebeurd?
- Heb ik iets bijzonders gehoord, gelezen of gezien?
- Heeft iemand me vandaag ergens bij geholpen? Of heb ik iemand ergens mee kunnen helpen?
- Werd ik vandaag ergens positief door verrast?

Wat het met je doet

Bewust bezig zijn met dankbaarheid helpt mee in een groter geluksgevoel te ervaren, zo blijkt uit verschillende onderzoeken. En in een dankboek schrijven, is één van de meest effectieve rituelen om dit te bereiken. Je wordt er positiever, blijer en vriendelijker van. Probeer het ook! 

Hieronder nog een paar voorbeelden van dankboeken. Succes en veel schrijfplezier!

Lijkt het je sowieso fijn om eens wat vaker dingen op te schrijven in je dagelijks leven maar heb je er moeite mee hiermee te beginnen? Volg dan onze online training over het bijhouden van een dagboek. 

Meer tips om goed voor jezelf te zorgen?

Vul je e-mailadres in en ontvang van GZ-Plein inspiratie voor een gezond en fit leven.

Overige artikelen

Lees3 minuten

Ik ben toch niet gek?!

Lees2 minuten

Jezelf trainen in dankbaarheid

Doen15 minuten

Online training: omgaan met stress

Stress kan ongemerkt leiden tot lichamelijke problemen. In dit artikel wordt er een online training aangeboden. In deze training leer je wat jouw stressvolle situaties zijn en hoe hier mee om te gaan.