Header background

Dag van de stilte

Jolienne Custers

01 november 2022

leestijd 2 minuten

 

Wat betekent stilte voor jou? Hoeveel stilte ervaar jij in je leven? Voelt het als iets positiefs of negatiefs. Stilte; een woord dat voor iedereen iets anders kan oproepen. Bepaalde gedachten, gevoelens of herinneringen.

In onze huidige maatschappij ontbreekt het ons tegenwoordig vaak aan stilte, we staan bijna continu ‘aan’ en zijn omringd door allerlei prikkels. Kunnen we stilte nog wel verdragen? Of worden we er ongemakkelijk van? Zijn we bang voor wat er allemaal omhoog kan komen? We zijn gewend geraakt aan doorgaan en alles wat onprettig is proberen te compenseren. Te vluchten in van alles en nog wat, om vooral niet te hoeven voelen. Niet stil te hoeven staan.

Wat doet stilte met jou? En wat zou het je kunnen brengen in je leven?

De Dag van de Stilte wil aandacht vragen voor het belang van verschillende soorten stiltes: voor stilte buiten ons en stilte in ons.

Twee vormen van stilte

Er zijn twee vormen van stilte; de stilte om ons heen en de stilte in jezelf. Totale afwezigheid van geluid ervaren we bijna nauwelijks. Maar we kunnen wel een omgeving als stil ervaren, zo kunnen bijvoorbeeld natuurgeluiden de stilte-ervaring versterken.

Wat is voor jou een omgeving waarin je rust en stilte kan ervaren? En hoe vaak zoek je dit plekje op? Is dat misschien minder vaak dan je eigenlijk zou willen? Het kan je enorm helpen om deze plek wat vaker op te zoeken. Eigenlijk als een soort onderhoudsbeurt voor je ontspanning.

Innerlijke stilte

Een rustige omgeving kan ons helpen om meer innerlijke stilte te ervaren. Oftewel meer rust, tijd voor herstel, maar ook nieuwe inzichten. Jezelf even de tijd geven om niets te moeten, even in het moment te zijn en op te merken wat er allemaal in je lijf gebeurt. Gedachtes en gevoelens blijven komen en gaan. Maar wanneer je er vanuit een afstandje naar kunt kijken zul je merken dat jij niet je gedachten of gevoelens bent. 

De rust in ons zelf draagt bij aan ons welzijn, zowel lichamelijk, emotioneel als mentaal. Noem het de balans die we allemaal zoeken om de uitdagingen in het leven zo goed mogelijk aan te kunnen. Hoe zorg jij voor je innerlijke rust? En hoe kan je hier meer aandacht aan geven? Wil jij meer in het moment zijn en minder in je hoofd?

Pak pauzemomentjes

Zorg dagelijks voor genoeg pauzemomentjes in je hoofd. Ga niet direct van de ene activiteit door in de andere. Pak letterlijk even een STOP. Wacht een paar seconden voordat je weer verder gaat. Sta even stil bij je gedachten, gevoelens en je lichaam op dit moment. Keer terug naar het hier-en-nu. Rek en strek je lichaam uit en doe dit met volle aandacht of sta bewust even stil en richt je op je zintuigen: Wat zie je nu? Wat hoor je nu? Wat ruik je nu? Wat voel je nu? Wat proef je nu?

Planning

Bekijk je planning eens goed. Waar zitten je energie gevers en energie slurpers. En hoe zijn deze in balans? Kun je stilstaan bij wat je lijf je aangeeft? Kijk eens waar jij je momentjes kan pakken op een dag.

Adem bewust

Adem bewust in en uit. Door je bewust te zijn van je ademhaling kun je je lichaam, gedachten en emoties tot rust brengen. Zit je hoog in je ademhaling, probeer deze terug te brengen naar een rustige buikademhaling.

Sta eens letterlijk even stil vandaag.  - Listen to silence it has so much to say - Rumi

Bron

dag van de stiltemindfulness
Meer tips om goed voor jezelf te zorgen?

Vul je e-mailadres in en ontvang van GZ-Plein inspiratie voor een gezond en fit leven.

Overige artikelen

Lees2 minuten

Tips voor het trainen van mindfulness

Luister50 minuten

Mijn verhaal: Jacob over jezelf mogen zijn

Jacob is 15 jaar oud als hij weet dat hij homoseksueel is. Iets waar in die tijd niet zomaar over werd gesproken. Een verhaal over jezelf mogen zijn, maar ook over terugblikken, ouder worden en eenzaamheid. Een podcast in samenwerking met InTalk.

Luister50 minuten

Mijn verhaal: Marjo over eigenwaarde opbouwen na huiselijk geweld

Op het moment dat Marjo's man verbaal of fysiek agressief is, gaat zij ervan uit dat het haar schuld is. En dat het vanzelf wel overgaat. Inmiddels heeft ze veiligheid gevonden en leert ze op te komen voor wie ze is.