Header background

Drie keer snel minder stress

Susanne Vlek

22 november 2021

leestijd 3 minuten

 

Ervaar je teveel stress? De oplossing is voor iedereen anders. Toch zijn er een paar oplossingen die veel mensen direct kunnen helpen.
In dit blog geven we je drie tips waarmee jij jouw stresslevel in korte tijd flink verlaagt.

 

1. Even geen bakkie doen

Drink een tijdje wat minder koffie, of zelfs even helemaal niet (slik!). Koffie stimuleert namelijk de aanmaak van het stresshormoon cortisol. Sterker nog: de cafeïne van één kopje koffie verhoogt je cortisolniveau al tot zo’n dertig procent binnen slechts één uur! Hierdoor kun je je opgejaagd voelen, terwijl dat niet nodig is. Daarnaast heeft cafeïne ook een negatief effect op je nachtrust. Het blokkeert namelijk de aanmaak van slaaphormonen, waardoor je moeilijker in slaap komt en je slaapkwaliteit verslechtert. Let op: ben je ‘verslaafd’ aan koffie? Dan kunnen de eerste dagen zonder koffie zorgen voor wat ontwenningsverschijnselen.

 

2. Rustkwartiertje

Doe eens vijftien minuten helemaal niets. Geen beeldscherm, geen muziek of andere afleidingen; gewoon even liggen en helemaal niets. Hierbij dagen we je uit om niet te focussen op je ademhaling of te mediteren. Ontspan zo veel mogelijk bij de gedachtes en emoties die eventueel opkomen. Wat doet dat voor jou, gewoon even helemaal niets?

3. Begin je dag met twee vragen

Stel jezelf deze twee vragen zodra je uit bed komt: ‘Hoe voel ik me vandaag?’ en ‘Wat heb ik vandaag nodig?’. Door elke ochtend even bij jezelf in te checken, loop je minder makkelijk aan jezelf voorbij. Je confronteert jezelf en geeft je zelf de mogelijkheid om gehoor te geven aan wat je nodig hebt. Zo zorg je voor een goed begin van de dag. Een dag zonder stress!

Meer tips om goed voor jezelf te zorgen?

Vul je e-mailadres in en ontvang van GZ-Plein inspiratie voor een gezond en fit leven.