Header background

Gezond eten: wat betekent dat voor jou?

Lisa Klein

06 april 2022

leestijd 3 minuten

 

Het is vandaag Wereldgezondheidsdag! Een goed excuus om eens na te denken over wat gezonde voeding voor jou betekent.


Positieve gezondheid

In een eerder artikel ging het al over Positieve Gezondheid. Het gaat over veel verschillende gebieden in je leven, waaronder voeding. Dit kan een mooi uitgangspunt zijn om eens na te denken over jouw relatie met voeding.

Positieve gezondheid gaat ervan uit dat jij zelf bepaalt wat gezond is voor jou, zoals wat jij eet op een dag en waar jij gelukkig van wordt. Zo kan je bepalen hoe belangrijk BMI (oftewel Body Mass Index: dit is een maat die laat zien wat een gezond gewicht is voor jouw lengte) voor jou is of hoe belangrijk jij het vindt om volgens de Schijf van Vijf (een hulpmiddel dat laat zien wat gezonde voedingsmiddelen zijn) te eten.


In de praktijk

De keuze die je maakt heeft gevolgen. Veel ongezond eten heeft bijvoorbeeld negatieve effecten op jouw lichaam. Je kunt spelen met deze keuzes en uitvinden wat voor jou werkt, in plaats van proberen te voldoen aan een ideaal.

In de praktijk kan dit best lastig zijn. Zo kan je op een avond zin hebben in pizza en daar enorm van genieten, maar kan je je daardoor de volgende dag minder fit voelen. Dit komt doordat een pizza erg veel calorieën en andere voedingsstoffen bevat in vergelijking met bijvoorbeeld een bord stamppot. Je lichaam moet dit allemaal verwerken en dat kost energie. Daarom kan je je na het eten van een pizza moe en minder fit voelen.

Aan de andere kant kan het ook zo zijn dat je besluit om minder op je calorieën te letten en te eten waardoor je je goed voelt. Dit kan betekenen dat je minder bezig bent met wat je wel en niet zou moeten eten, wat betekent dat je daar minder energie aan kwijt bent. Zo heb je meer ruimte over voor andere dingen!

Wat kan je zelf doen?

Er is een aantal dingen waar je over kan nadenken: waar liggen mijn prioriteiten? Wat wil ik bereiken, wat zijn mijn doelen? Positieve gezondheid in voeding draait vaak om het vinden van een balans waar jij je goed bij voelt. Bepalen wat die balans is kan ingewikkeld zijn maar het is zeker de moeite waard!

Hier zijn een paar tips om je op weg te helpen:

  • Wil je iets veranderen in je voeding of leefstijl? Probeer dit stap voor stap te doen door kleine doelen te stellen. Bijvoorbeeld: deze week wil ik minimaal vijf keer zelf avondeten koken. Zo hou je het behapbaar.
  • Probeer niet te streng voor jezelf te zijn, vooral als je een keer een keuze hebt gemaakt waar je niet helemaal tevreden over bent. De ene week ziet er anders uit dan de ander!
  • Heb je wel eens gehoord van intuitief eten? Dit gaat over dat je luistert naar de signalen die jouw lichaam afgeeft, zoals honger of vol zitten. Maar je kijkt ook naar hoeveel energie, stress en helderheid je voelt. Je luistert naar wat voor eten, wanneer en hoeveel eten je lichaam nodig heeft. Meer informatie over intuïtief eten kan je vinden op: https://www.iamafoodie.nl/wat-is-intuitief-eten/.

Kortom, het kan een uitdaging zijn om goed voor jezelf te zorgen en gezond te eten, maar probeer vooral je gevoel hierin te volgen en je doel op te delen in kleine stappen. Succes!

Meer tips om goed voor jezelf te zorgen?

Vul je e-mailadres in en ontvang van GZ-Plein inspiratie voor een gezond en fit leven.

Overige artikelen

Gelukkiger door gezonder te eten?

Zo zit dat: Dit is positieve gezondheid

Depressie, angststoornis, diabetes of adhd: we plakken er vaak een label op. Maar ieder mens is uiteraard meer dan de ziekte of beperking die hij meedraagt.

Vijf gezonde vervangers voor ongezonde ingrediënten