Header background

5 Tips om gezond de feestdagen door te komen

Pleun Cornelis

13 november 2023

leestijd 5 minuten

December staat voor de deur. Een maand van feestvieren en samenzijn. En dat gaat vaak samen met lekker eten en drinken. Soms meer dan goed voor je is. Met deze vijf tips kom je gezond én toch heel gezellig de feestdagen door. Maar je kunt ze eigenlijk het hele jaar door gebruiken.

1. Maak gezonde maaltijden

Probeer zoveel mogelijk gezonde vetten en eiwitten te eten. Hierbij kun je aan de feestelijke hapjes gevulde eitjes, gerookte zalm, avocadodip of hummus denken. Serveer de dips met wortel, paprika, komkommer en tomaat en je hebt meteen extra groenten op tafel staan. Maak bijvoorbeeld een krans van groenten, of presenteer het in de vorm van een kerstboom. Feestelijke hapjes? Check! (1).

Neemt iedereen een gerecht mee? Of ben je zelf verantwoordelijk voor het Kerstdiner? Probeer deze gerechten dan zo gezond mogelijk te maken. Dit kun je doen door de helft van het diner te laten bestaan uit groenten, de room in sauzen en soepen te vervangen door yoghurt, en voor een dessert te kiezen met lekker veel vers fruit.

Kijk ook eens op de website van het Voedingscentrum. Daar vind je verschillende recepten voor de feestdagen met voedingsmiddelen uit de schijf van 5.

2. Kom in beweging

Ga na het diner een rondje wandelen! Neem je kinderen, partner, buurman of hele familie mee en maak een lekkere winterwandeling. Of ga buiten spelletjes doen: ouderwets verstoppertje of tikkertje doen het altijd goed. Ook een leuk idee: bereid een spel van tevoren voor om met de hele familie of vriendengroep te spelen, zoals levend Stratego. De beweging na het eten zorgt ervoor dat je darmen aan het werk worden gezet, waardoor je lichaam het voedsel sneller verwerkt. De kans op verstopping of maagzuur wordt hierdoor kleiner.

Hebben de sportscholen aangepaste openingstijden tijdens de feestdagen? Zoek oefeningen op die je thuis kunt doen met de materialen die je hebt, of verander alledaagse spullen in gewichtjes. Zo is een volle fles wasmiddel een handige vervanger voor een dumbell!

Op YouTube vind je eindeloos veel gratis work-out video’s op verschillende niveaus. Van pilates tot danslesjes.

3. Houd je ritme aan

Je ritme aanhouden kan erg lastig zijn tijdens de feestdagen. Maar probeer in ieder geval je eetritme hetzelfde te houden. Ontbijt, lunch en dineer op dezelfde tijden. Als je je ontbijt overslaat omdat er een grote lunch op de planning staat, kan dit ervoor zorgen dat je meer tussendoortjes gaat eten. Mensen grijpen vaker naar ongezonde snacks op het moment dat ze honger en een laag energieniveau hebben (2). 

4. Eet niet te veel

Een tafel vol lekkers eten kan ertoe leiden dat je meer eet dan je eigenlijk wil en je dus heel erg vol raakt. Probeer dit te voorkomen door kleine porties op te scheppen en langzaam te eten. Zit je voor ongeveer 80% vol? Stop dan met eten! Als je stopt met eten voordat je volledig verzadigd bent, heeft je lichaam de kans om te verteren en daarnaast om de voedingsstoffen uit het voedsel op te nemen. Je hersenen hebben de tijd nodig om te signaleren wanneer je voldoende hebt gegeten. Op het moment dat je sneller eet dan je hersenen de signalen kunnen verwerken, dan eet je vaak ook te veel (3). 

5. Voel je niet schuldig

Tot slot: geniet! Ondanks dat de drukke dagen wat stress met zich mee kunnen brengen, is het belangrijk om te genieten van de tijd met familie, vrienden, geliefden en naasten. Toch te veel gegeten? Wees dan mild voor jezelf en start de volgende dag gewoon opnieuw.

Nieuwsgierig naar hoe je het gezellig kunt houden aan tafel?  Lees het in dit artikel.

Meer tips om goed voor jezelf te zorgen?

Vul je e-mailadres in en ontvang van GZ-Plein inspiratie voor een gezond en fit leven.