Header background

5 tips om eenzaamheid tijdens de feestdagen te verminderen

Karlijn Allewijn

15 december 2022

leestijd 2 minuten

Diners, borrels en feestjes, het klinkt leuk maar misschien vind je het juist wel verschrikkelijk. De feestdagen zijn dagen van licht, warmte en samenhorigheid, maar misschien juist ook wel dagen van donker, kou en eenzaamheid.

Verwachtingen 

Tijdens de feestdagen liggen samenhorigheid en eenzaamheid dicht bij elkaar. De verwachtingen rond deze dagen liggen hoog, het moet gezellig en leuk zijn en is dat niet het geval dan kun je je ineens erg eenzaam voelen. Dit fenomeen is eigenlijk heel erg normaal, één op de vier Nederlanders voelt zich namelijk tijdens de feestdagen eenzaam.

De moderne tijd 

Deze moderne tijd met sociaal media en reclames maakt het ons ook niet makkelijk. Of je het nu wilt of niet, je ziet beelden en je hoort geluiden van mensen die het gezellig lijken te hebben. Het is moeilijk om je hiervoor af te schermen. Misschien helpt het om te bedenken dat het maar beelden en geluiden zijn, we weten nog helemaal niet wat er precies speelt bij deze mensen, misschien voelen ze zich wel net zo eenzaam als jij je op dat moment voelt.

Je bent niet alleen

Relativeren is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar het eenzame gevoel omarmen kan wel helpen. Je bent niet alleen, er zijn veel mensen die hetzelfde voelen als jij. Het is helemaal niet gek, het is menselijk.

Met de volgende 5 tips kun je het gevoel van eenzaamheid verminderen of misschien zelfs wel voorkomen.

1. Help anderen 

Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van vrijwilligerswerk. Je kan hierbij denken aan een goed doel of in het buurthuis om de hoek. Op deze manier ontmoet je nieuwe mensen én doe je daarnaast ook nog dankbaar werk voor anderen. Zo organiseert NL Cares in december de ‘Warme Winter Weken’, met verschillende activiteiten waaraan je mee kan doen. Denk hierbij aan kerstkaarten sturen, een wandeling maken met ouderen of kerstversiering ophangen. Bekijk hier alle activiteiten!

2. Bezoek feestelijke evenementen

Ga op onderzoek uit of er speciale activiteiten die kerst gerelateerd zijn worden georganiseerd in de buurt. Bijvoorbeeld kerstmarkten, concerten of optochten. Hier komen veel mensen samen en kun je proeven van de feestsfeer. Tip: houd je buurtkrant in de gaten of vraag eens aan je buurman of vrouw wat er in de buurt te doen is.

3. Zet het internet in

Als je niet bij je familie en vrienden persoonlijk kan zijn, maak dan van het internet je beste vriend. Zoek ze op via videochat of telefoon. Sinds corona zijn de opties een heel stuk uitgebreider geworden. Zie dit als een positief ding! Ook leuk: maak een quiz die je samen online kunt doen. Of doe samen een online spel. Tegenwoordig zijn er ook online escaperooms die je thuis én zelfs op afstand kunt doen. Gezelligheid gegarandeerd!

4. Zoek mensen op met dezelfde interesses

Neem eens een kijkje bij clubs of groepen voor dingen waar jij in geïnteresseerd bent. Een leesclub of een sportgroep, zoals een hardloopgroepje of een wandelgezelschap.

5. Doe iets voor jezelf

Pak deze kans aan om iets voor jezelf te doen, waar je écht zin in hebt of aan toe bent. Dit kan boek lezen wat al maanden op je lijstje staat, jezelf trakteren op een lekkere maaltijd of een rustgevende massage. Zorg goed voor jezelf, dan voel je je stukken beter, ook als je even alleen bent.  

Bron

eigen ervaring
Meer tips om goed voor jezelf te zorgen?

Vul je e-mailadres in en ontvang van GZ-Plein inspiratie voor een gezond en fit leven.

Overige artikelen

Kijk4 minuten

Taboes doorbreken met het bordspel, Leven Seks Drugs

Doen5 minuten

Zo zit dat: Door yoga in verbinding met jezelf

Yoga is de perfecte manier om in verbinding te komen met jezelf. Met deze simpele oefeningen van yoga instructeur Ellen Pistoor maak je er in no time een dagelijkse gewoonte van.

Doen15 minuten

Online training: minderen met alcohol

Drink jij wel eens een borrel? Geen probleem maar (te) veel alcohol is slecht voor je. In dit artikel start je met een online training om te minderen met alcohol.