Header background

Zo doe ik dat - Meer in contact met mijn lichaam

Een burn-out kan je leven flink op de kop zetten. Maar je kunt er ook veel van leren. Veel mensen veranderen hun leven na een burn-out. Gijs en Anneke vertellen hoe ze dat doen.

 

Gijs (31) werkt bij een software-bedrijf en heeft zich onlangs omgeschoold tot coach/trainer.

Gijs: 'Voor mijn burn-out zei ik overal ja tegen en ging ik maar door. Ik luisterde niet goed naar de signalen die mijn lichaam gaf. Tot het moment dat mijn lichaam mij vertelde: stop en nu niet verder. Ik kon letterlijk niks anders meer dan op bed of op de bank liggen. Dat was de burn-out. Nu denk ik heel goed na voordat ik ergens ja op zeg. Ik vraag me bij alles af of ik genoeg energie heb. Neem bijvoorbeeld een uitnodiging voor een verjaardag op zaterdagavond, terwijl ik de rest van het weekend ook al volgepland heb. Vroeger had ik de uitnodiging meteen aangenomen, maar nu weet ik dat ik beter niet kan gaan.

Het mooie is dat als ik het uitleg er ook alle begrip voor is. Het lastigste aan mijn burn-out vind ik misschien wel de lange nasleep. Het duurde echt een paar jaar voor ik weer kon vertrouwen op mijn lichaam zonder angst voor een terugval. Maar nu ben ik veel meer in balans en kan ik beter voelen wat goed is voor mijn lichaam.

Ik voel meteen de onrust in mijn lijf als ik te veel hooi op mijn vork neem. En ik weet ook dat ik van die onrust gemakkelijk negatieve gedachten krijg. Terwijl een rustig lijf juist voor positieve gedachten zorgt. Het heeft mij enorm geholpen om parttime te gaan werken.

Daarnaast probeer ik nu ook een coachingspraktijk op te zetten. Dat gaat wel langzamer dan mijn "oude" ik zou willen, maar dat is dan maar zo. Ik kan dat soort gedachtes nu loslaten. Meditatie en ademhalingsoefeningen helpen mij hierbij. Ook heb ik geleerd dat ik goed voor mezelf moet zorgen: goed slapen, goed eten, ontspannen en voldoende bewegen. Het helpt allemaal om in verbinding met mijn lichaam te blijven. Met dat als basis kan ik nu bij onrust veel beter vinden waar het vandaan komt en ervoor zorgen dat ik in balans blijf.’

Eerlijk zijn naar jezelf en anderen

Anneke (40) werkt op de communicatie[1]afdeling van een woningcorporatie.

Anneke: ‘Bewust rust nemen, dat is wat ik nodig heb. Ingebouwde rustmomenten zijn belangrijk om me te beschermen tegen te veel prikkels. Want het is natuurlijk wel heftig zo’n “periode van overprikkeling”, zoals ik mijn burn-out het liefst noem. Het voelt echt bizar dat het me overkomen is en het heeft wel even geduurd voor ik accepteerde dat ik een burn-out had. In de periode dat ik niet kon werken, ontdekte ik dat ik rust vind in wandelen. Ook nu, na de burn-out, probeer ik bewust vaker te wandelen. Juist ook als ik er eigenlijk geen tijd voor heb, want daardoor kan ik afschakelen. Ik neem mijn camera mee, zodat ik bezig ben met het kijken naar mooie dingen onderweg, in plaats van met piekeren.

Eerlijk gezegd had ik de hoop dat ik na mijn gesprekken met mijn psycholoog er als een compleet ander mens uit zou komen. Maar dat is dus niet zo. Ik ben nog steeds mijzelf, compleet met mijn perfectionisme en mijn streven om het iedereen naar de zin te maken. Echt heel anders word ik niet en dat is oké. Wel weet ik nu veel beter wat de triggers zijn die ervoor zorgen dat het te druk wordt in mijn hoofd.

Ik voel nu op tijd dat ik op de rem moet trappen. Leuk is dat niet altijd, maar het is wel veel beter voor me. Een goed voorbeeld is mijn nieuwe baan. Er wordt daarin verwacht dat ik korte interviews afneem. Dat vind ik erg spannend en het geeft me veel onrust. Ik vond dat lastig om aan te geven, maar mijn leidinggevende heeft er heel begripvol op gereageerd. Weet je, je moet gewoon leren heel eerlijk te zijn tegen jezelf en naar anderen. En altijd weer bewust de tijd nemen om even uit te schakelen, vooral als het erg druk is en er heel veel “moet”.’


Dit artikel verscheen eerder in GZ-Stijl magazine. GZ-Stijl is hét magazine voor iedereen die zich mentaal fit wil voelen. Wil jij het magazine ook graag op papier lezen? Abonneer je dan voor slechts € 12,- per jaar.  

Meer tips om goed voor je zelf te zorgen?

Vul je e-mailadres in en ontvang van GZ-Plein inspiratie voor een gezond en fit leven.

Overige artikelen

Zo doe ik dat - Praten over seks met je puber

Zo doe ik dat - Omgaan met een angst- of dwangstoornis

Online training: overspannen

In dit artikel lees je hoe de online training: overspannen helpt als je met minder plezier naar je werk gaat, je vaker afspraken afzegt of verplaatst of je meer moeite hebt met je te concentreren.