Header background

Vergroot je zelfvertrouwen



Het is vandaag de Dag van het Zelfvertrouwen! Veel mensen zijn wel eens onzeker en hebben weinig zelfvertrouwen.
Maar wat is dat eigenlijk, ‘zelfvertrouwen’? En hoe kun je het een boost geven?

 


Zelfvertrouwen


Zelfvertrouwen gaat om een realistische inschatting van je kwaliteiten. Het gaat om vertrouwen in jezelf, dat je taken en wat er verder op je af komt in het leven aankunt: vaardigheid. Aan de andere kant gaat het ook om waardigheid: jezelf waarderen en respecteren, ook als daar geen prestatie tegenover staat.


Hoe ontstaat het?

De ervaringen die je opdoet in je jeugd, zijn heel belangrijk bij het ontwikkelen van zelfvertrouwen. In die periode krijg je het eerste antwoord op vragen zoals “Ben ik goed zoals ik ben? Mag ik er zijn?”. Ouders, en later leeftijdgenoten, spelen een grote rol bij de vorming van het zelfbeeld. Geven zij aandacht en liefde en word je met respect behandeld, dan ontstaat een positief zelfbeeld. Andersom kan veel negatieve kritiek leiden tot een negatief zelfbeeld.

Ook je persoonskenmerken hebben invloed op het ontwikkelen van zelfvertrouwen. De ene persoon is gevoeliger voor kritiek dan de andere. Een extravert persoon staat meer open voor nieuwe ervaringen, waardoor hij meer zelfvertrouwen opbouwt dan een meer introvert iemand.


Vergroten van je zelfvertrouwen

Het is belangrijk dat je weet dat niemand altijd zelfverzekerd hoeft te zijn. Het is heel normaal dat je op sommige dagen of bij bepaalde activiteiten meer of minder vertrouwen hebt in jezelf. Maar het kan je wel helpen om je zelfvertrouwen wat op te krikken, zodat je minder gehinderd wordt door onzekerheid en meer regie kunt pakken over je leven. Tips om je hierbij te helpen:

  • Schrijf je successen op. Het helpt je te focussen op je positieve kanten en je kwaliteiten. 
  • Stel uitdagende, maar realistische doelen. Je hoeft niet alles te kunnen, stel niet te hoge eisen aan jezelf. 
  • Weet wat je kwaliteiten zijn. Schrijf eens je positieve punten en dingen waar je goed in bent op. Kijk af en toe eens naar dit lijstje en vul aan. Er is niks mis mee om jezelf er soms aan te herinneren waar je goed in bent.
  • Leer omgaan met kritiek. Sta er open voor en realiseer je dat het de mening is van iemand anders. Je bepaalt zelf welke kritiek voor jou belangrijk en helpend is, en welke niet.
  • Accepteer complimenten. Veel mensen zijn geneigd complimenten meteen weg te wuiven of te minimaliseren. Terwijl de gever het vaak heel oprecht meent. Ontvang ze en bedank de gever. Voel wat het met je doet om wat positiefs over jezelf te horen. 
  • Zorg goed voor jezelf, bijvoorbeeld door tijd voor jezelf te maken. Erkennen dat jouw behoeften belangrijk zijn, draagt bij aan je zelfvertrouwen. 
  • Investeer in de mensen om je heen: vrienden, familie, buren. Een gevoel van verbondenheid versterkt zelfrespect en zelfvertrouwen. 
  • Verzin een mantra wat jou helpt en zeg dat vaak tegen jezelf. Schrijf het desnoods op je spiegel. Het is de kracht van de herhaling. Bijvoorbeeld: “Ik ben goed zoals ik ben.” of “Ik zorg goed voor mezelf, omdat ik dat verdien.”
Meer tips om goed voor je zelf te zorgen?

Vul je e-mailadres in en ontvang van GZ-Plein inspiratie voor een gezond en fit leven.

Overige artikelen

In zeven stappen naar meer veerkracht

Geef een positieve spin aan jouw gezondheid

Online training: opnieuw in balans

Ben jij of ken jij iemand die op de een of andere manier uit balans is geraakt? Lees dan snel verder hoe jij door middel van de online training jezelf of een ander kan helpen.