Header background

Wel, geen of minder vlees: wat is nou gezond?

 

 

Het matigen van vleesconsumptie wordt steeds meer gepromoot. Het zou zowel goed zijn voor het milieu als voor de gezondheid. Toch staat vlees voor het grootste deel van de Nederlanders nog elke dag op het menu. Gek eigenlijk, want zoveel vlees hebben we toch niet nodig? Of wel?

 

Dat het voor het milieu goed is om vleesconsumptie te verminderen is wel duidelijk. Minder duidelijk is het effect van vleesconsumptie op de gezondheid. Elke dag vlees eten is heel normaal in de westerse wereld, maar hebben we dit eigenlijk wel nodig en wat doet het met onze gezondheid?

Hier onder lees je verder over welke voedingsstoffen er in vlees zitten.

Vlees: een bron van voedingsstoffen


Vlees is een makkelijke bron om voedingsstoffen binnen te krijgen. Het bevat vitamine B, mineralen, eiwitten en vetten.

Deze vier voedingsstoffen hebben verschillende functies:

  • Vitamine B12 is onmisbaar voor de aanmaak van rode bloedcellen en een goede werking van het zenuwstelsel.
  • Het mineraal ijzer is belangrijk voor de bloedaanmaak, een tekort aan ijzer kan zorgen voor bloedarmoede.
  • Eiwitten zijn nodig voor de opbouw, vernieuwing en herstel van ons lichaam. Eiwitten bestaan uit verschillende aan elkaar gekoppelde bouwsteentjes, ook wel aminozuren genoemd. De eiwitten in vlees bevatten essentiële aminozuren. Dit betekent dat je lichaam deze zelf niet kan aanmaken en je deze dus uit voeding moet halen.
  • Vetten zijn een brandstof voor ons lichaam. We hebben ze nodig in verschillende processen.

Maar…

Zoals je leest bevat vlees dus nuttige voedingsstoffen, maar er is natuurlijk een “maar”, want het eten van ‘te’ veel vlees heeft juist weer nadelige effecten op je gezondheid. Zo veroorzaakt het eten van te veel rood en bewerkt vlees een hoger risico op een beroerte, darmkanker, diabetes type twee en longkanker. Dan is de vraag, wat is ‘te’ veel en hoeveel is dan wel goed voor je gezondheid, of moet je helemaal geen vlees meer eten?

 

Help, wat moet ik doen?

Ten eerste is het advies om bewerkt vlees zoveel mogelijk te vermijden. Bewerkt vlees is vlees wat voorafgaand aan de verkoop is bewerkt om de smaak of houdbaarheid te beïnvloeden door middel van het toevoegen van zout of conserveringsmiddelen. Dit kan je vinden op de verpakking. Als je vlees eet kies dan voor onbewerkt vlees, voorbeelden hiervan zijn: kipfilet, biefstuk, varkenshaas, runderlappen, etc.

Probeer niet vaker dan drie keer per week een portie vlees te eten, waarvan het liefst één tot twee keer wit vlees (gevogelte). Zo krijg je genoeg voedingsstoffen binnen en verlaag je het risico op eerdergenoemde ziektes. 

 

Belangrijk om te weten als je minder of geen vlees meer eet

Wanneer je vanaf nu bijvoorbeeld drie dagen per week vlees eet en vier dagen vegetarisch, let er dan op dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt door middel van alternatieve eiwitbronnen. Wanneer je vlees heel erg mist kun je een dag gebruik maken van vleesvervangers zoals bijvoorbeeld een vega burger. Tegenwoordig zijn de producenten van vleesvervangers erg goed geworden in het maken van vlees zonder vlees… hartstikke lekker, het proberen waard! Let wel op dat deze vleesvervangers vaak veel zout bevatten en dus ook niet optimaal zijn voor je gezondheid (zie Nutri-Score op verpakking). Probeer daarom de rest van de dagen onbewerkte producten te gebruiken die veel eiwitten bevatten, zoals noten en peulvruchten. Daarnaast kan je gebruik maken van eieren en zuivelproducten. Hier zit veel eiwit in en vitamine B12 wat je niet uit plantaardige producten kunt halen. Voor mensen die zowel geen vlees als geen zuivel eten is het dus verstandig om B12 supplementen te slikken of producten verrijkt met B12 te eten.

Dus eet zo af en toe een lekker stukje onbewerkt vlees en geniet af en toe van heerlijke vegetarische gerechten met noten en peulvruchten. Zo help je jezelf en het milieu!


Kijk voor lekkere vegetarische recepten op https://www.weekzondervlees.nl/recepten-zonder-vlees/


Bron: universiteitvanvlaanderen.be, weekzondervlees.nl, boek 'Diabetes type 2? Maak jezelf beter!' van Hanno Pijl
Auteur: Karlijn Allewijn
maart 2022