Header background

Fysiek fit - Voor mijn gezonde zelf: haal meer uit je wandeling

Elke stap die je zet, geeft je bloedsomloop een boost. En dat is goed voor lichaam en geest. Regelmatig een blokje om of een stevige wandeltocht: maak er een gewoonte van! Hoe je dat doet? Lees hieronder de beste tips.  

Heel Holland wandelt

Het is de meest populaire vrijetijdsbesteding in Nederland, zo blijkt uit cijfers van Wandelnet. Het is zelfs populairder dan uit eten gaan of shoppen. Het succes van wandelen is ook een beetje te danken aan de coronacrisis, want tijdens deze periode hebben veel mensen ontdekt hoe lekker het is om buiten te lopen. Het grote voordeel van wandelen: het is heerlijk simpel. Je trekt je schoenen aan, gaat naar buiten en voelt je al snel opgefrist. Je bloed gaat sneller stromen door je lijf, je spieren worden warm en… je hoofd raakt opgeruimd.

 

Goed voor je hersenen 

Met wandelen train je je beenspieren en wordt je conditie beter. Het helpt ook om te onthaasten, geeft je nieuwe energie en stimuleert je creativiteit. Elke stap op de grond zorgt ervoor dat het bloed in je slagaders een boost krijgt. Hierdoor verbetert de bloedtoevoer naar de hersenen en dat verklaart waarom lopen ook zo goed is voor de geest. Reden voor de Hersenstichting om de succesvolle app “Ommetje” te ontwikkelen. Ruim 1,5 miljoen mensen gebruiken deze app om van wandelen een dagelijkse gewoonte te maken.

Hoeveel stappen moet je zetten per dag?

Een veel genoemd doel is 10.000 stappen per dag. Dat komt neer op 7 à 8 kilometer of ongeveer 1,5 uur lopen per dag. Het is onlangs nog onderzocht en daaruit blijkt: 7.000 stappen per dag is al voldoende om iets goeds te doen voor je gezondheid. Heb je een stappenteller op je smartphone? Kijk hoeveel stappen je gemiddeld per dag zet en stel jezelf daarna een haalbaar doel, bijvoorbeeld 500 of 1.000 stappen meer. Zo kun je langzaam opbouwen.

Zo haal je nog meer uit je wandeling, 3 tips

  1. Een dagelijkse wandeling maakt je gezonder, blijer en vermindert stress. Dat effect wordt nóg groter als je in de natuur wandelt. De natuur werkt razendsnel: al binnen vijf minuten in het groen worden negatieve gedachten minder. Het effect op de stemming is nog sterker als je somber bent of met je gevoelens worstelt.
  2. Nog een factor die zorgt dat je meer haalt uit een dagelijks ommetje: samen wandelen. Het is gezellig en tijdens het wandelen ontstaan de mooiste gesprekken, juist omdat je elkaar niet in de ogen kijkt. Samen afspreken om te wandelen zorgt er ook voor dat je eerder de deur uitgaat, ook op een grijze of koude dag
  3. En tot slot nog een tip voor als je wandelen misschien een beetje saai vindt: ga podcastwandelen. Mobiel mee, koptelefoon op en dan luisteren naar de mooiste series of inspirerende gesprekken. Voor je het weet, heb je 7.000 of zelfs 10.000 stappen gezet.

Meer tips om goed voor je zelf te zorgen?

Vul je e-mailadres in en ontvang van GZ-Plein inspiratie voor een gezond en fit leven.

Overige artikelen

Bewegen voor gezonde darmen

Lekker bewegen: een goede gewoonte

Online training: kom in beweging!

Bewegen is goed voor je. Veel mensen hebben als goede voornemen om meer te bewegen. Echter blijft dit vaak bij een voornemen. In dit artikel bieden wij een online training aan hoe je in beweging kan komen.