Header background

Tijd managen: controleer je dag

Susanne Vlek

22 november 2021

leestijd 2 minuten


Heb je altijd tijd te kort? Altijd druk, druk, druk? Er zitten maar 24 uur in een dag die je kunt besteden. En hoe je dat doet, bepaalt voor een groot deel hoe je je voelt. Goed timemanagement kan je helpen om je activiteiten efficiënter te plannen en in te delen. Dit bespaart je veel tijd en energie. We zetten een aantal tips op rijtje!

 

 

Breng je situatie in kaart

Wat zijn de activiteiten die je op dit moment allemaal doet. Dit gaat niet alleen om werk, maar ook om het huishouden, de zorg voor je kinderen, sporten, etc. Waaraan besteed je de meeste tijd? Is dat ook hoe je het wilt?

 

Identificeer tijdverspillers

Blijkt uit het bovenstaande dat je onnodig veel tijd kwijt bent aan bepaalde zaken? Zonder dat het het wenselijke resultaat oplevert? Veroorzaakt dat stress? Dat noemen we tijdverspillers. Schrijf deze op. Op die manier maak je jezelf er bewust van en kun je ze aanpakken.

 

Stel prioriteiten

Zet ’s ochtends al je taken van die dag op een rij. Werk en privé, klein en groot. Hierdoor krijg je overzicht. Vraag je af of al deze taken door jou moeten gebeuren. Kun je iets delegeren of samen doen? Bedenk vervolgens hoe belangrijk elke taak is en of het per se vandaag moet. Het aantal taken voor één dag moet realistisch en haalbaar zijn. Geef de taken een nummer: hoe lager het nummer, hoe minder belangrijk dat deze taak vandaag gebeurt. Kijk in de lijst ook of je kunt afwisselen tussen inspannende en minder inspannende taken. Werk de taken in de aangegeven volgorde af en streep de taken af die je gedaan hebt. Dit lucht op!

Zo kun je ook te werk gaan voor de taken van een week of maand. 

 

Wees assertiever

Een onderdeel van timemanagement is om op te komen voor jezelf. Ga oefenen met ‘nee’ zeggen als iemand je iets vraagt waar je eigenlijk geen tijd voor hebt. Leg uit waarom op je dat doet. Doe dat op een gepaste manier, maar wees duidelijk en eerlijk. Zo komen jij en de ander erachter waar jouw grenzen liggen. 

 

Gun jezelf de tijd

Gun jezelf de tijd om hieraan te werken. Het is nieuw gedrag wat je moet trainen en dat duurt even. Vraag ook feedback aan collega’s, vrienden of familie. Wie weet hebben zij goede tips hoe je beter met jouw tijd kan omgaan of kunnen ze je helpen bij prioriteren.

Meer tips om goed voor jezelf te zorgen?

Vul je e-mailadres in en ontvang van GZ-Plein inspiratie voor een gezond en fit leven.

Overige artikelen

‘Nee’ is ook een antwoord

Online training: dagstructuur

Heb je moeite met het structureren en invullen van je dag? Dan kan de online training in dit artikel je helpen. Je brengt in kaart hoe je je dag wil indelen, wat je anders wil doen en oefent met het opstellen van een weekplan.

Zo bewaak je je grenzen beter