Header background

Start nu met stoppen met roken!

 

De afgelopen jaren is niet-roken steeds meer de norm geworden. Rookvrij werken, sporten en uitgaan vinden de meeste mensen inmiddels heel gewoon. Maar toch kan stoppen met roken heel lastig zijn. Gelukkig zijn er dingen die je kunt doen om de kans dat het lukt te vergroten.

De voordelen op een rij

Waarschijnlijk weet je het allemaal wel, maar we zetten graag wat redenen om te stoppen met roken voor je op een rijtje: je wordt fitter, je conditie wordt beter, je adem is frisser, je kleding stinkt niet meer en je houdt meer geld over voor andere dingen. En doordat je minder kans hebt op ernstige ziektes, leef je gemiddeld tien jaar langer! 

 

De afgelopen jaren is niet-roken steeds meer de norm geworden. Rookvrij werken, sporten en uitgaan vinden de meeste mensen inmiddels heel gewoon. Maar toch kan stoppen met roken heel lastig zijn. Gelukkig zijn er dingen die je kunt doen om de kans dat het lukt te vergroten.

Kom in beweging

Neem de fiets naar je werk. Ga wandelen en neem de trap wat vaker. Elke vorm van beweging is goed. Het zorgt voor ontspanning én afleiding. Je vergeet simpelweg te roken en door het bewegen komen er stofjes in je hersenen vrij die een goed gevoel geven. Door te bewegen is ook de kans kleiner dat je in gewicht aankomt zodra je stopt met roken.

Doe het samen!

Is het nodig een stok achter de deur te hebben of hou je wel van wat competitie? Samen stoppen met roken kan helpen het vol te houden. Zoek een vriend(in), collega, huisgenoot of partner en ga ervoor! Een stoppen met roken-app kan je ook helpen. Daarin hou je bij hoe het gaat en wat het stoppen je oplevert. Ontdek vooral wat jou motiveert. Wil je fit worden? Schrijf je dan vast in voor een hardloopwedstrijd en ga trainen. Wil je geld besparen? Zet wat je uitspaart door niet te roken op een aparte rekening en bedenk wat je met dat geld zou kunnen doen.

Tips om te stoppen met roken

Stoppen met roken is moeilijk, maar niet onmogelijk. Hieronder staan wat tips die je kunnen helpen.

  • Neem de tijd en bereid je goed voor op het stoppen.
  • Kies een stopdatum. Een moment dat je geen stress hebt, maar wel afleiding. Jaarlijks is in oktober de landelijke campagne Stoptober, maar het hele jaar door is er vast een geschikt moment te vinden.
  • In één keer stoppen werkt vaak beter dan minderen. 
  • Zorg dat je nergens meer sigaretten hebt of ziet. Check je huis, je tas en je auto. Zo kom je niet in de verleiding.
  • Schrijf op waarom je stopt en wat de voordelen ervan zijn. Hang het ergens waar je het dagelijks ziet, als constante reminder. 
  • Weet wanneer het extra lastig is om niet te roken. Bedenk van tevoren wat je dan kunt doen.
  • Wil je nicotinevervangers gebruiken? Welke? En hoe lang? Denk er van tevoren over na.
  • Vertel mensen dat je gaat stoppen. Zij kunnen steunen én je helpen herinneren aan je redenen daarvoor!
  • Merk je toch dat je hulp nodig hebt? Bespreek het met je huisarts. Hij/zij denkt graag met je mee.

Bron: thuisarts.nl
Auteur: Susanne Vlek
december 2021