Header background

Pesten: voorbij de schaamte

 

Toen ik 13 jaar was, werd ik gepest. Ik sliste en de jongens uit de klas maakten daar een liedje over. Dat maakte mij verdrietig en ik schaamde mij vervolgens om deze gevoelens. Van de gevolgen van pesten kun je jaren later als volwassene nog last van hebben. Het kan zijn dat je bent gaan geloven dat er wat mis met je is of je je schaamt voor hoe je (niet) hebt gereageerd op het pesten. Er zijn gelukkig dingen die kunnen helpen om vrijer te komen van de gevolgen van pesten.

Pesten en positieve gezondheid

Vanuit positieve gezondheid gezien zijn er vaardigheden die je kunt ontwikkelen, zoals acceptatie, aandacht voor je kwaliteiten en het vergroten van weerbaarheid. Als je gepest bent, heb je het misschien moeilijk gevonden voor jezelf op te komen, kwam je niet zo mee of was je ook op sommige gebieden anders. Acceptatie begint bij beseffen dat je toen niks anders kon.

Maar nu wel!


Iets met een positief zelfbeeld?

Wat kan helpen, is om een realistischer zelfbeeld te ontwikkelen door meer oog voor je kwaliteiten te krijgen. Ik ben geen voorstander van streven naar een volledig positief zelfbeeld. Je hebt ongetwijfeld je minder leuke kanten. Dat mag en het is goed om dat ook van jezelf te zien. We moeten soms alleen ons brein wat helpen om ook onze mooie kanten te zien. Als we als kind ervaringen van pesten en daarmee gepaard gaande onveiligheid, hebben opgedaan, is ons brein vaak goed geworden in signalen van afwijzing opmerken. Onbewust denken we dan dat als we maar genoeg bewust zijn van onze negatieve kanten, dit helpt om opnieuw afwijzing voor te zijn. Dit kan ons als volwassene in de weg staan. Dit kan gelukkig anders.


Je brein trainen

Je kunt je brein trainen om je aandacht te verleggen naar je kwaliteiten. Door bijvoorbeeld elke avond stil te staan bij wat je wél goed hebt gedaan. Belangrijkste tip hierbij is om vooral het in kleine dingen te zoeken.

Pesters alleen maar zeker?

Beseffen dat diegene die je hebben gepest, misschien zelf hun eigen onzekerheden hadden, kan ook helpend zijn. Zo was mijn broer het prototype ‘stoere jongen’ en hij had zelf ook andere kinderen gepest. Het was een eyeopener voor mij om te horen hoe onzeker hij zich had gevoeld op de middelbare school. Ik begon hierdoor open te staan voor de mogelijkheid dat de kinderen die mij destijds pestte, misschien ook niet zo stoer waren als ik dacht.

Voorbij de schaamte

Lang heb ik gedacht dat als ik zelf anders had gehandeld, het pesten eerder was gestopt of nooit was begonnen. Ikzelf, en met mij vele anderen, heb als kind de strategie van ‘mijzelf onzichtbaar maken’ gekozen. Ik heb lang schaamte gevoeld dat ik niet voor mijzelf ben opgekomen. Anderen hadden de strategie van tegen pesters ingaan. Soms met het positieve gevolg dat pesten daardoor stopte maar soms verergerde het pesten hierdoor. Tegen dat laatste heeft mijn terugtrekken mij dan weer beschermd. Door te zien hoe je strategie mogelijk heeft geholpen erger te voorkomen, kun je voorbij je schaamte komen. Dan wordt het vervolgens ook makkelijker je gevoelens te delen en delen helpt (bijna) altijd.


Steeds een beetje weerbaarder worden

Ten slotte kun je als volwassene vaardigheden ontwikkelen die je als kind nog niet had. Je kunt weerbaarder worden. Namelijk door dingen te doen die je eng vindt. Zoals door met klotsende oksels iemand vertellen dat je iets niet tof vindt; vanuit je tenen een keer flink boos worden of ‘gewoon’ nee zeggen als je ergens geen zin in hebt. Gedragsverandering is namelijk de enige manier om te ontdekken dat waar je bang voor bent, nu niet meer gebeurt. Dat ontdekken kan een hele opluchting zijn. Een opluchting die ik iedereen gun te gaan ervaren.


Bron: nji.nl, Boek: Verbeter uw zelfbeeld in 7 stappen - Kees Korrelboom
Auteur: Yuna van den Adel
April 2022