Header background

Mijn verhaal: Nick kwam dichter bij zichzelf dankzij een angststoornis en helpt nu anderen met dezelfde klachten

Rosanne Vriend

10 mei 2024

leestijd 9 minuten

Iedereen krijgt in het leven te maken met uitdagingen. De vraag is, hoe ga je er mee om? In mijn verhaal delen we inspirerende verhalen.

Nick de Waard (31) ging door een diep dal met een langdurige burn-out en angstklachten. Uiteindelijk kwam hij er veel sterker uit. Nu zet hij zich als coach in om anderen met angst te helpen. ‘Er is altijd een plek in onszelf waar we rust kunnen vinden, hoe turbulent het ook is in ons en om ons heen.’
Foto van Nick de Waard die lachend poseert op het strand.
FotoPrivé-archief Nick de Waard

Veel mensen die voor het eerst angst ervaren, weten niet wat hun overkomt. Angstklachten komen veel voor in Nederland. Uit cijfers van het RIVM blijkt dat ruim vijftien procent van de volwassenen in Nederlanders kampt met een angststoornis op dit moment. Toch herkennen weinig mensen het als zodanig als de angst hen voor de eerste keer overvalt. Waarschijnlijk omdat er (te) weinig over gepraat wordt. Het is lastig om de lichamelijke signalen te linken aan je mentale gezondheid.

Paniekaanval tijdens werk

Ook Nick heeft geen idee wat er met hem aan de hand is wanneer hij ineens een paniekaanval krijgt op z’n werk. ‘Ik zat achter de computer en kreeg het plotseling ijskoud terwijl het zweet me uitbrak. Mijn hartslag raasde ongecontroleerd. Ik dacht dat ik dood ging.’ Op het toilet belt hij in paniek met z’n moeder. Ook zij weet niet wat er is. Uiteindelijk sluit de huisarts uit dat er fysiek iets met hem aan de hand is. ‘Eerst geloofde ik het niet. Ik voelde me toch doodziek?'

Oorzaak van de angst

Langzaam ziet hij in dat het eigenlijk al wel langer niet helemaal lekker gaat. ‘Ik had al een paar jaar lichte klachten, was soms duizelig, sliep regelmatig slecht en zag weleens wazig. Ik dacht: dat gaat wel weer over als je een keer vakantie hebt.’ Het is ook een drukke tijd voor Nick. ‘Ik was net afgestuurd, had een nieuwe baan en verhuisde naar Amsterdam. Dit veroorzaakte best veel stress zonder dat ik er bewust aandacht aan gaf wat mijn lichaam me wilde vertellen. Alles bij elkaar lokte dit de angst uit.’

Meer artikelen, tips en updates van GZ-Plein? Meld je aan voor de GZ-Plein inspiratiemail.
FotoSuzy Hazelwood | Pexels

Therapiemolen

Hij komt terecht in iets dat hij zelf de therapiemolen noemt. ‘Ik wilde me zo snel mogelijk beter voelen. De angst moest weg. Daarvoor ging ik in therapie. Maar niets leek te helpen. Telkens ging het een tijdje beter en daarna weer slechter. Ik bleef in een cirkel hangen.’ Hij doet er alles aan om maar te genezen. ‘Ik heb zelfs een maand alleen appels gegeten om te detoxen. En heb voor duizenden euro’s kruiden uit Amerika laten komen. Maar je raadt het al, het hielp niet.'

Uitzoeken wat hij wil

Uiteindelijk stopt hij met werken neemt echt de tijd om erachter te komen wat hij wil en waar hij behoefte aan heeft. ‘Dit was een heftige periode waarin ik heel veel stress heb ervaren. Ik bestempelde mezelf als een hopeloos geval omdat niks lukte. Op een gegeven moment kon ik niet meer. Ik stopte om tegen de angst te vechten.’ Gek genoeg valt er dan iets van hem af. ‘De focus lag ineens niet meer op het bestrijden van de symptomen. Ik had nog wel klachten, maar ging er veel relaxter mee om. Het gevecht was heftiger geworden dan de klachten zelf, besefte ik.’

Erover praten

Ook praat hij steeds meer met anderen over zijn klachten. ‘Pas toen ik met mensen ging praten die het ook hebben meegemaakt, ontdekte ik dat ik niet gek was. Ik zocht lotgenoten op om het te kunnen delen. En merkte daarbij dat het enorm hielp om me beter te voelen.’

Luisteren naar zijn klachten

Hij luistert steeds meer naar wat zijn klachten hem proberen te vertellen en richt zijn leven stapje voor stapje anders in. ‘Ik ging me langzaam beter voelen. En door er open over te zijn naar anderen, merkte ik ook dat anderen mij om advies gingen vragen.’ Zo rolt hij eigenlijk in het coachen. ‘Ik dacht wat bijzonder dat anderen iets van me aannemen en ik ze ergens bij kan helpen. Daar wil ik wel meer in betekenen.’

FotoEberhard Gross | Pexels

Berg beklimmen doe je met iemand die op de top is geweest

En hoe meer hij erover nadenkt, hoe logischer het ook voor hem wordt. ‘Wanneer je een berg gaat beklimmen, dan wil je toch ook het liefste advies van iemand die op de top is geweest? Niet van iemand die de berg vanuit zijn kantoor jarenlang heeft bestudeerd.’ Zo zit het volgens hem ook met angstklachten. ‘Het beste advies krijg je van iemand die dezelfde klachten heeft gehad en hetzelfde heeft doorgemaakt.’

Een act opvoeren

Op basis van zijn eigen herstel ontwikkelt Nick een methode die bestaat uit drie onderdelen: zelfrealisatie en -acceptatie, energie en patronen en meditatie en bewustzijn. ‘Het eerste onderdeel gaat erover of je echt kunt zijn wie je bent en dat ook uitdraagt. Doe je wat bij je past, weet je wat je wil, sta je voor wat je bent en draag je dat ook uit? Is het antwoord op alle vragen ja? Dan ben je echt jezelf. Zelf was ik dat totaal niet. Ik voerde constant een act op. De normen en waarden die ik had meegekregen vanuit mijn jeugd waren: niet zeuren, niet zwak zijn. Op een gegeven moment keek ik naar mezelf van een afstandje op een verjaardag en observeerde ik. Ik dacht, ik heb een masker op. Dit voelt niet goed. Vervolgens ben ik gaan ontdekken wie ik echt ben. Dat is niet makkelijk, het is een proces. Maar het brengt je uiteindelijk verder.'

Patronen leren herkennen en veranderen

Patronen hebben we allemaal. Het is volgens Nick de kunst de juiste patronen te houden en afscheid te nemen van verkeerde patronen. ‘Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Als je niet lekker in je vel zit, moet je dus iets veranderen om dit te doorbreken. We zitten allemaal vast in patronen. Dat is helemaal niet erg en juist heel erg handig. Denk bijvoorbeeld aan autorijden. Dat kunnen we allemaal zonder er bewust bij na te denken. Maar sommige patronen zijn niet goed. Naarmate ik steeds bewuster ging leven, kon ik beter voelen welke patronen me energie gaven en wat me te veel energie kostte. Ik kan nu ook makkelijker nee zeggen als iets niet bij me past. Het zit soms in hele kleine dingen. Bijvoorbeeld dat ik na dit interview even een pauze inlas om tot rust te komen.’

FotoSpencer Selover | Pexels

Makkelijker keuzes maken dankzij meditatie

Meditatie helpt Nick nog iedere dag. ‘Zonder meditatie was ik nooit hersteld en het brengt me iedere dag nog steeds ontzettend veel. Door meditatie word je meer bewust van de dingen die je doet. Ik maak hierdoor makkelijker keuzes en kan heel goed bij mijn gevoel komen. Dat laat me nooit meer in de steek.’

Volledig comfortabel met zichzelf

Zijn herstel is een lange weg. Het klinkt misschien gek, maar Nick is ook blij met wat de angststoornis hem heeft gebracht. ‘Ik weet nu wie ik ben en ik doe wat bij me past. Dat is fantastisch mooi. Ik ben volledig comfortabel met mezelf. En ik ben ook veel gevoeliger geworden. Ik weet waar mijn balanspunt ligt nu. Ik heb ambitie, maar niet ten koste van alles. Ik wil mezelf niet nog een keer verliezen. Ik doe mijn best en ik zie wel hoe ver ik kom.’

Fundament om op te bouwen

Voor zichzelf heeft hij een stevige basis neergelegd. ‘Op dit fundament kan ik de rest van mijn leven bouwen. Het stond op zand, nu staat het op cement.’ Hij geniet van het leven en is dankbaar voor zijn bedrijf. ‘Van tevoren had ik nooit gedacht dat ik coach zou worden, maar nu ben ik er ontzettend blij mee dat ik iets voor anderen kan doen. Ik ben empathisch en nuchter tegelijk. Volgens mij is dat mijn kracht.’ Verder geniet hij van zijn familie en gaat hij iedere week naar het strand. ‘Ook ben ik aan het trainen om tien kilometer te kunnen hardlopen. Het zijn de kleine dingen die ertoe doen. Meer hoef ik op dit moment niet van het leven.’

Een stille plek in onszelf hebben we allemaal

Anderen die het moeilijk hebben, geeft hij graag mee dat alles uiteindelijk weer over gaat. ‘Het leven kan soms heel pittig zijn. Soms ben je de wanhoop nabij. Maar er is altijd een plek in ons waar we naar toe kunnen gaan waar rust is. Zelfs in de meest stressvolle situaties, al stormt het om ons heen, die plek is er. Ik ben er 100 procent zeker van dat iedereen dit heeft. Alles is een fase, aan alles zit een eind. Wanneer dat je mantra is, krijg je vanzelf meer vertrouwen.’

Meer tips om goed voor jezelf te zorgen?

Vul je e-mailadres in en ontvang van GZ-Plein inspiratie voor een gezond en fit leven.

Overige artikelen

Aan de slag! Online training: Sociale angst overwinnen

Ken je dat gevoel van spanning op de eerste werkdag van je nieuwe baan of de spanning voordat je op date gaat? Deze spanning is heel normaal en helpt je om beter te presteren! Maar het kan ook zijn dat je te veel van deze spanning krijgt en je leven gaat beperken, dan kan betekenen dat je sociale angst hebt. In deze training helpen we je op weg om sociale angst aan te pakken!

Welke soorten angst zijn er?

Angstklachten komen ontzettend veel voor in Nederland. Eén op de vier mensen krijgt ermee te maken in zijn of haar leven. Wat is angst eigenlijk en welke soorten angst zijn er?

Zo blijf je angst de baas

Angst is een emotie waar iedereen wel eens mee te maken krijgt. Wat kun je doen om ervoor te zorgen dat angst niet uit de hand loopt?