Header background

Antwoord op jouw vragen over ontspannen op het werk

Eén van onze experts beantwoordt jouw vraag rondom onderwerpen waar je in je leven mee te maken hebt. Zit je ergens mee? Aarzel niet om hierover een vraag te stellen, vaak ben je niet de enige die meer wil weten over een bepaald onderwerp. Stuur je vraag naar contentclub@gz-plein.nl , het antwoord vind je dan op onze site; onder de titel “Antwoord op jouw vraag…”  

Deze keer stellen we expert Geertine Drost 5 vragen over ontspannen op je werk. Geertine is Arbo coördinator “gezond, veilig en prettig werken” bij Rooyse Wissel. Ze introduceerde daar de werkplekmeditatie voor medewerkers en zorgt ervoor dat patiënten veilig kunnen werken bij de dagbesteding.  

Tijdens een drukke werkdag moeten lichaam en geest af en toe tussendoor ontspannen. Waarom eigenlijk? En hoe zorg je daarvoor? Geertine beantwoordt de volgende vijf vragen over ontspannen op je werk:

 

 

1. Waarom is het belangrijk om op je werk regelmatig kort te ontspannen?

Je lijf en hersenen leveren arbeid als je aan het werk bent. Na een periode van inspanning is het belangrijk dat je ook zorgt voor ontspanning, zodat je weer fris verder kunt. Als je voldoende ontspant tijdens werk, ervaar je minder stress, ben je gemotiveerder, meer betrokken, productiever en creatiever én er is meer ruimte in je hoofd om na te denken.

 

Meer artikelen, tips en updates van GZ-Plein? Meld je aan voor de GZ-Plein inspiratiemail.



2. Hoe merk je dat je aan ontspanning toe bent?

Een pijnlijke ruk omdat je al een tijd in dezelfde houding zit, zere ogen van het turen naar je beeldscherm…Lichamelijke signalen zijn goede graadmeters. Lastiger is het om te merken dat je aan ontspanning toe bent als het gaat om te veel drukte in je hoofd. Het is daarom goed regelmatig “in te checken” bij je brein en jezelf te vragen “hoe het is”. Kun je nog verder met je taken of ben je toe aan ontspannen? Zet hiervoor een wekker of maak gebruik van de momenten tussen taken.

3. Kort ontspannen tussendoor, hoe doe je dat?

Net als voelen dát je ontspanning nodig hebt, is het ook goed jezelf af te vragen wát je aan ontspanning nodig hebt. Is dat een kop koffie halen of een potje tafeltennissen of voetballen, als je het geluk hebt dat je zo’n tafel op het werk hebt staan. Zo’n moment pakken en kort van je werkplek weg zijn, werkt ook goed als overgang tussen twee overleggen of taken. Zo kun je even landen en voorkom je dat je met je hoofd toch nog aanwezig bent bij wat je zojuist hebt afgerond.

4. Hoe belangrijk is het om even te bewegen op je werk?

Door even te bewegen stimuleer je de doorbloeding en dat is goed voor lijf en hersenen. Het kan al genoeg zijn om naar de printer van een andere afdeling te lopen of naar de koffieautomaat of het toilet op een andere verdieping. Rek- en strekoefeningen of werkplekmeditatie zijn ook een goed idee en kan je vaak gewoon aan of bij je bureau uitvoeren. Ontspannen hoeft dus niet veel tijd te kosten, maar wat langer ontspannen is ook effectief. Een lunchwandeling van twintig minuten tot een half uur zorgt voor extra zuurstof voor je brein, waarna je weer fris verder kunt.

 

 

5. Kost al die ontspanning niet te veel tijd?

Het is effectiever om even alles los te laten en daarna energiek verder te kunnen met je werk dan dat je twee uur zit te stressen op een taak die maar niet wil lukken. Daarom heb ik werkplekmeditatie ontwikkeld, speciaal voor beeldschermwerkers die zittend hun werk doen. Met een koptelefoon of oortjes in is dit eenvoudig te doen zonder dat je anderen stoort en het kost weinig tijd. Als je jezelf regelmatig een vorm van ontspanning gunt, ook in je hoofd, zorg je goed voor jezelf en werk je beter.

Ook ontspannen op je werk?

Wil je ook ontspannen op je werk? In dit blog helpt Geertine je op weg met vijf oefeningen om in beweging te komen en trakteer jezelf als toetje op de werkplekmeditatie van 2,5 minuut.

Wat als het niet meer lukt?

Lang en vaak last hebben van stress en er niet van herstellen, kan tot een burn-out leiden. Je lichaam en geest zijn op en je hebt geen reserves meer. Werk is niet altijd de oorzaak, dit kunnen ook geldzorgen, studie of te hoge druk bij mantelzorg zijn. Schakel een burn-out hulp van je omgeving in. Erover vertellen lucht op en helpt anderen om je te begrijpen en rekening met je te houden. Natuurlijk bepaal je zelf aan wie en wat je vertelt. Ook een huisarts, bedrijfsarts en professionele hulpverleners kunnen je ondersteunen in je weg naar herstel.  

Meer tips om goed voor je zelf te zorgen?

Vul je e-mailadres in en ontvang van GZ-Plein inspiratie voor een gezond en fit leven.

Overige artikelen

Ontspannen op je werkplek

“En toen zat ik ineens thuis met een burn-out”

Mediteren kun je leren