Header background

Aan de slag! 4 oefeningen in positief denken

Frieda Zieleman

20 november 2023

leestijd 4 minuten

In de rubriek Aan de slag! delen we oefeningen, work-outs en breinprikkelende trainingen waar jij meteen mee aan de slag kunt gaan. Want het gevoel zelf de touwtjes in handen te hebben, ook als het even wat minder gaat, is wel zo lekker toch? 

De één staat van nature positiever in het leven dan de ander. Maar je kunt jezelf wel aanleren om positiever te denken. Met deze simpele oefeningen zet je wat vaker een roze bril op!  

1. Affirmaties

Affirmaties zijn korte, positieve zinnetjes die je in gedachten neemt en regelmatig herhaalt. Bijvoorbeeld: ‘Ik ben de moeite waard’ of ‘Ik ben goed zoals ik ben’. Hoe vaker je dit denkt, hoe meer je erin gaat geloven. Kies een aantal affirmaties voor verschillende situaties. Herhaal ze zo vaak je wilt en verdrijf langzaam dat kritische, vaak negatieve stemmetje uit je hoofd.

2. Waardeer wat je hebt

Een oude tegeltjeswijsheid zegt: ‘Tel wat je hebt, niet wat je mist’. Je aandacht richten op wat er goed gaat en waar je dankbaar voor bent, zorgt voor een positieve mindset. Bedenk bijvoorbeeld elke avond voor het slapen drie dingen die die dag goed zijn gegaan. Of hou een dankboek bij. Je kunt dit ook samen met je gezin doen. Vraag eens aan je kinderen waar zij die dag dankbaar voor zijn of wat zij leuk vonden aan de dag.

3. Relativeer

Is er een probleem waar je maar over blijft malen? Dan helpt het om dat probleem eens kritisch onder de loep te nemen. Dat doe je door jezelf vragen te stellen als: ‘Is dit probleem over een jaar nog steeds een probleem?’ en ‘Is dit echt zo belangrijk dat ik er mijn hele humeur door wil laten bepalen?’ De kans is groot dat je beide vragen met ‘nee’ beantwoordt. Zo zet je je negatieve gedachten in perspectief en kan je het negatieve gevoel makkelijker van je af laten glijden.

4. Leef in het nu

Merk je dat je veel piekert over wat er in het verleden is gebeurd? Of dat je je zorgen maakt over de toekomst? Probeer je gedachten zoveel mogelijk naar het nu te leiden. Hoe voel je je nu, op dit moment? Zo neem je afstand van de negatieve gedachtenspinsels in je hoofd. Vind je dit moeilijk, dan kan een online training mindfulness je helpen.

Meer tips om goed voor je zelf te zorgen?

Vul je e-mailadres in en ontvang van GZ-Plein inspiratie voor een gezond en fit leven.

Modules