Header background

Wat is - mentale veerkracht?

Iedereen heeft wel tegenslagen in het leven. Die kunnen groot en klein zijn. Vaak heb je er zelf geen invloed op: het overkomt je. Maar waar je wél invloed op hebt is hoe je ermee omgaat. Daarover gaat mentale veerkracht.

Tegenslag hoort erbij

Dat het even niet zo loopt als je zou willen, komt bij iedereen voor. Het kan iets kleins zijn, zoals een pan die overkookt of je verstuikt je enkel. Maar ook grote tegenslagen horen helaas bij het leven, zoals het verliezen van een baan, het beëindigen van een relatie of ziekte of overlijden van een dierbare. Op zich kun je aan deze tegenslagen niets doen. En het is logisch dat je erdoor van slag raakt. Je mentale weerbaarheid is jouw vermogen om hiermee te dealen: om er mee om te gaan, van te herstellen en weer goed in je vel te gaan zitten.

Grip op je leven

Als je mentaal weerbaar bent betekent dat niet dat je nooit stress ervaart, nergens last van hebt of geen negatieve emoties kent. Je hebt mentale veerkracht als het je lukt de stress in de hand te houden, je emoties te uiten en daarmee de stress hanteerbaar te maken. Als het je lukt met de spanningen om te gaan dan ben je mentaal veerkrachtig. Vergelijk het met een spiraalveer die onder spanning kan staan maar ook weer kan terugveren. Wat van die veerkracht hebben is belangrijk. Want dan ben je minder vatbaar voor het ontwikkelen van psychische problemen door stress, zoals een burn-out. Je ervaart meer grip op je leven en voelt je emotioneel sterker en stabieler. Je kunt beter met problemen omgaan, waardoor deze een minder grote impact hebben op jou en je leven.

 

Lastige emoties toelaten, zo doe je dat.

Krop je negatieve gevoelens niet op, maar uit ze. Praten met een vriend(in) kan helpen, of reageer je frustraties af door te gaan sporten of hardlopen. Zie lastige emoties als ongewenste gasten die aan

je deur kloppen. Zolang je ze probeert weg te houden, blijven ze herrie maken en om aandacht vragen. Laat ze binnen, geef ze een kop koffie en richt je aandacht daarna weer op iets anders. Zo maak je het jezelf gemakkelijker. Ook is het goed om bij lastige emoties te bedenken dat ze een functie hebben. Boosheid is misschien niet fijn om te voelen en kan schadelijk zijn als je deze zonder grenzen uit. Maar in de basis is boosheid ook nuttig. Boosheid brengt je in contact met je kracht, met je grenzen en je eigen behoeften. Het stelt je in staat om voor jezelf op te komen. Een ander voorbeeld is angst. Angst is nuttig in het beschermen van jezelf. Het helpt je lichaam om klaar te staan om in actie te komen bij gevaar. Stilstaan bij wat de emotie betekent, kan een eerste stap zijn in je strijd met deze emotie om op weg te gaan naar mentale weerbaarheid.

5 tips voor mentale veerkracht

1. 
Accepteren
Dingen gaan niet altijd zoals je zou willen. 
Je hebt niet alles zelf in de hand, realiseer je 
dat en accepteer dat tegenslagen 
bij het leven horen.

2. 
Inzien dat het weer overgaat 
Moeilijke of stressvolle gebeurtenissen hebben 
impact, maar bedenk dat het meestal tijdelijk is. 
Het gaat weer voorbij. En is het echt iets blijvends, 
dan kun je leren er steeds beter mee om te gaan.

3.
Positief denken 
Hoe erg is het écht wat er gebeurt? 
Er zijn toch ook dingen die wel goed gaan? 
Probeer het niet groter te maken dan het is en bekijk 
het van de positieve kant. Tegenslag kan je zelfs 
iets positiefs brengen, al was het maar dat je hier 
sterker uitkomt als persoon.

4.
Lief zijn voor jezelf 
Probeer regelmatig iets leuks te doen of jezelf
 te verwennen. Spreek af met vrienden, trakteer 
jezelf op een bos bloemen of een mooi tijdschrift. 
Dat geeft afleiding.

5.
Jezelf rust geven 
Draaf niet de hele dag door en prop je dagen niet 
te vol. Wat meer rust en goed slapen helpen je 
mentaal sterker te worden.


Dit artikel verscheen eerder in GZ-Stijl magazine. GZ-Stijl is hét magazine voor iedereen die zich mentaal fit wil voelen. Wil jij het magazine ook graag op papier lezen? Abonneer je dan voor slechts € 12,- per jaar.  

Bron

scriptum communicatie over voeding en gezondheid
Meer tips om goed voor je zelf te zorgen?

Vul je e-mailadres in en ontvang van GZ-Plein inspiratie voor een gezond en fit leven.

Overige artikelen

Lekker bewegen: een goede gewoonte

Tijd managen: controleer je dag

Pieker jij vaak?