Header background

Lekker bewegen: een goede gewoonte



Bewegen is gezond, dat weten de meeste mensen wel. Toch is het voor veel mensen best lastig om voldoende te bewegen. Het kan helpen om er een routine van te maken, als vast onderdeel van je week. Met deze vijf tips maak je bewegen eenvoudig onderdeel van je routine!

 

1. Begin direct met een haalbaar doel

Stel je nieuwe routine niet nog een week uit, maar begin direct! Maak het daarom voor jezelf niet te moeilijk. Stel jezelf in het begin kleine, haalbare doelen: op de fiets naar je werk, een ommetje door je wijk of neem de trap in plaats van de lift. Kies een doel wat goed bij jou past. En wees een beetje aardig voor jezelf: een nieuwe routine is altijd even wennen. 

 

 

2. Kies vaste dagen en tijden 

Koppel nieuwe gewoontes aan huidige gewoontes, dan hou je ze beter vol. Loop bijvoorbeeld altijd een rondje voor het ontbijt of juist altijd na het avondeten. Door dit ommetje altijd op dezelfde dag en/of tijdstip te doen, vergroot je de kans dat dit een gewoonte wordt. En dan kost het nauwelijks nog moeite. 


3. Maak het leuk!

Tegen je zin in bewegen, houd je niet lang vol. Maak het leuk! Vraag bijvoorbeeld een vriend(in) in de buurt om te wandelen of loop met je collega in de lunch naar een lekkere broodjeszaak. Kijk dus niet alleen naar het eindresultaat, maar probeer ook te genieten van het moment zelf. 

4. Doe het samen

Samen bewegen is leuker dan alleen. Ook kan jouw maatje een stok achter de deur zijn. Je haakt dan minder snel af wanneer je een keer geen zin hebt. Elkaar motiveren helpt ook bij het inslijten van een routine. En vergeet niet: een routine kost minimaal 30 dagen om op te bouwen, als je het dagelijks uitvoert. Samen komen jullie wel door die off-days heen!

5. Houd je voortgang bij

Je eigen vooruitgang zien werkt motiverend. Apps als Strava helpen je om gemotiveerd te blijven voor verschillende sporten zoals fietsen, wandelen, rennen of skeeleren. Of gebruik de app Ommetje, waarmee je voor elke wandeling van minimaal 20 minuten een beloning krijgt. Ook kun je met deze apps je resultaten delen, zodat je ook je collega’s, vrienden en familie motiveert om in beweging te komen.


Bron: sochicken.nl
Auteur: Susanne Vlek
december 2021