Header background

Hoogsensitief en genieten van eten: zo doe je dat

 

De geur van koffie, je tanden zetten in een knapperig koekje, de zachte smaak van romige soep, je ogen dichtknijpen van het zuur van een citroen: allemaal sensaties die eten en drinken oproepen. Ben jij hoogsensitief, dan heb je vast al het nodige ontdekt over hoe de hooggevoeligheid bij jou werkt. Maar heb je er al eens over nagedacht welke rol eten en drinken hierin speelt? Hoogsensitieve personen zijn immers sterk gevoelig voor alle soorten sensaties. Observeer deze week eens wat de onderstaande aspecten doen met jou en ontdek hoe eten je helpt om goed in je vel te zitten. Het is handig om hiervoor een eetdagboekje bij te houden waarin je per eetmoment aantekeningen maakt.

 

Het eten zelf

Eten en drinken kan er lekker uitzien of je tegenstaan. Voor hoogsensitieve mensen, kan het (extra) belangrijk zijn dat het eten er aantrekkelijk uitziet. Besef je ook dat geuren heel sterke reacties oproepen omdat ze rechtstreeks verbonden zijn met onze herinneringen. En zodra je eten in je mond stopt, gebeurt er weer iets: smaakt het zoet, zout, vet of proef je meerdere smaken? Hoe voelt het aan: hard, zacht of een combinatie? Dan begint het kauwen: duurt het lang of slik je het zo door?


Spijsvertering

Na het doorslikken begint de vertering. Dit kan je een prettig voldaan gevoel geven maar kan ook klachten veroorzaken. Zwaar, vet eten maakt je moe bijvoorbeeld. Misschien ervaar je soms darmklachten bij het eten van ui, koolsoorten of (veel) tarwe, zoals een opgeblazen gevoel of winderigheid. Heb je hier regelmatig last van, dan kan het zijn dat je het Prikkelbare Darmsyndroom hebt. Een diëtist kan je dan helpen om je klachten te verminderen.

De omgeving

Of je je prettig voelt tijdens het eten heeft ook te maken met je omgeving. Eet je (graag) alleen of samen en met wie dan? Hebben jullie hetzelfde eettempo en is het een moment om even bij te kletsen? Het maakt ook veel uit of de omgeving waar je eet vol en lawaaiig is, wanneer je gevoelig bent voor prikkels. Goed om op te letten wanneer je uit eten gaat.

En nu?

Als je gaat letten op bovenstaande aspecten wordt het steeds duidelijker wat prettig voor jou is en hoe eten bijdraagt aan je welbevinden. Het kan zijn dat je daardoor andere keuzes gaat maken en bijvoorbeeld voortaan wat meer tijd maakt voor het kopen en bereiden van je eten. Je zintuigen en je lichaam wijzen je daarbij de weg, daar mag je op vertrouwen. Sluit dingen trouwens ook niet bij voorbaat uit nadat je iets één keer als onprettig hebt ervaren, maar neem per dag en per moment waar hoe iets je bevalt.

Succes met deze ontdekkingstocht en vergeet vooral niet om te genieten van lekker eten en drinken!


Bron: fiercoaching.nl, hoogsensitief.nl en eigen (praktijk)ervaringen
Auteur: Paulien Kruiper
juni 2022