Header background

Het gaat even niet zo lekker


Wat kun je doen om je weer beter te voelen?

 Soms zit je even niet zo lekker in je vel. Misschien beland je in een dip. Wat kun je doen om er beter uit te komen? Preventiewerker Anita deelt haar tips.

 

Wat is er veranderd?

Anita Boom is preventiemedewerker bij een ggz-organisatie. “Hoe ben je in deze situatie beland?, dat is een belangrijke eerste vraag”, vertelt Anita. “Vraag jezelf eerst eens af wat je anders doet dan toen je wel lekker in je vel zat. Doe je nog steeds dezelfde dingen of doe je dingen anders? Ga je minder vaak sporten? Kook je gezond voor jezelf of maak je vaker makkelijke, maar ongezonde keuzes? In het begin kan het prettig zijn om je routines los te laten, hoe gezond ze ook zijn, maar op termijn blijft dat niet zo. Dan kom je voor de keuze te staan: kies ik voor kort geluk of korte pijn?”

 

Kort geluk of korte pijn

“Je kunt kiezen voor kort geluk en lange pijn of voor korte pijn en lang geluk”, vertelt Anita. “Stel: je bent moe en je hebt een lange dag achter de rug. Je zou naar de sportschool gaan, maar je hebt totaal geen zin. Dan kun je ervoor kiezen niet te gaan. Je ploft lekker op de bank en beleeft het korte geluk. Toch levert dit je op de lange termijn een rotgevoel op omdat je niet meer sport. Dat is de lange pijn. Je kunt ook kiezen voor korte pijn: ik heb geen zin om naar de sportschool te gaan, maar als ik het wel doe dan voel ik me straks beter. Op de lange termijn geeft dat een prettig gevoel, want je bent trots op jezelf.”

 

Uit de dip komen: hoe pak je dat aan?

“Je kunt uit de dip komen door jezelf kleine, haalbare doelen te stellen”, aldus Anita. “Je hoeft niet meteen drie keer per week te sporten. Je kunt er ook voor kiezen om één of twee keer te gaan wandelen. En bedenk dan ook: wat levert het je op? Dat kan bijvoorbeeld zijn dat je minder in je hoofd zit en meer in de buitenlucht bent. Is het gelukt? Beloon jezelf dan ook!”

 

Stel jezelf de vraag

Maar wat nu als je niets anders doet dan voorheen en je toch niet lekker in je vel zit? Anita: “Stel jezelf dan de vraag: ‘wat heb ik nodig om me wel goed te voelen?’ Als je dat duidelijk hebt is de vervolgvraag: ‘waar heb ik wel en geen invloed op? En hoe ga ik om met die laatste categorie?’ Als je dat lastig vindt, probeer dan eens met het Spinnenweb van Positieve Gezondheid te bekijken waar jouw behoeftes liggen. En verander dan stap voor stap dingen die je wilt verbeteren. ”

Bron

Interview met Anita Boom (preventiemedewerker)
Meer tips om goed voor je zelf te zorgen?

Vul je e-mailadres in en ontvang van GZ-Plein inspiratie voor een gezond en fit leven.

Overige artikelen

Pieker jij vaak?

Online training: opnieuw in balans

Ben jij of ken jij iemand die op de een of andere manier uit balans is geraakt? Lees dan snel verder hoe jij door middel van de online training jezelf of een ander kan helpen.

Beter slapen kun je leren