Header background

Een grammetje meer of minder zout, wat maakt het eigenlijk uit?



‘Doe een beetje zuinig met zout’, dat heeft iedereen vast wel eens gehoord. Doe jij zuinig met het strooien van zout over je aardappels, groenten of gebakken ei? Zo ja, dan heb ik goed – en minder goed nieuws.
Het goede nieuws is dat je al op de goede weg zit door er bewust van te zijn om niet te veel zout in je maaltijden te doen. Het minder goede nieuws is dat je 80% van je zout inname binnenkrijgt via gekochte voedingsmiddelen. Voedingsproducenten zijn helaas nog niet zo zuinig met hun zoutgebruik. Als gevolg krijgen jij en ik onbewust te veel zout binnen, ook al doe je nog zo zuinig met het strooien van zout over je maaltijden.


Minderen met zout, maar waarom eigenlijk?

In zout zit de stof natrium. Natrium hebben we nodig voor het regelen van onze vochtbalans en bloeddruk, daarnaast is het nodig voor een goede werking van spieren en zenuwen. Voor het uitvoeren van deze functies heeft je lichaam ongeveer één tot drie gram zout per dag nodig. In Nederland krijgen we gemiddeld 9 gram zout per dag binnen, drie keer zoveel dan wat we nodig hebben, veel te veel dus! Dit is schadelijk voor onze gezondheid. Zout zorgt ervoor dat je bloeddruk omhoog gaat, waardoor je een groter risico loopt op hart- en vaatziekten. Daarnaast is een te hoge bloeddruk een belangrijke oorzaak van nierschade. Dit wil je natuurlijk niet, maar hoe kan je er nu voor zorgen dat je minder zout binnenkrijgt?

Tips om minder zout binnen te krijgen

  1. Kies voor vers! In vers, onbewerkte groente, fruit, vlees of vis is geen zout toegevoegd. Probeer dus met deze producten te koken en niet met pakjes en zakjes. Wat je zoveel mogelijk moet vermijden zijn bewerkte producten zoals kant-en-klare maaltijden of soepen, bewerkt vlees (voorbeelden: salami, ham, gemarineerd vlees, filet american etc.), vleesvervangers en tussendoortjes zoals chips en koekjes. Als je een grote fan bent van kaas, kan je ook kiezen voor kaas met minder zout, het verschil proef je bijna niet, maar er zit wel aanzienlijk minder zout in.
  2. Bekijk het etiket. Het zoutgehalte kan per merk of per product erg van elkaar verschillen. Cruesli bijvoorbeeld; in de cruesli van Quaker zit 0,45 gram zout per 100 gram cruesli terwijl er in de Jumbo cruesli maar 0.09 gram zout zit. Er zit dus 5 keer zoveel zout in de Quacker cruesli. Even een blik werpen op het etiket kan dus al enorm helpen!
  3. Ervaar hoe het is om te koken met minder zout. Hoe je het ook wendt of keert, zout is natuurlijk een heerlijke smaakmaker. Maar gelukkig is zout niet de enige smaakmaker. Probeer eens te koken met verschillende kruiden en ervaar hoe lekker dat kan zijn. Vind je het moeilijk om te bepalen welke kruiden bij welke producten passen? Gebruik dan de kruidenwijzer.

Zie het verminderen van je zoutinname als een leuke uitdaging en start deze week tijdens de nationale salt awareness week. Een paar grammetjes meer of minder zout kan grote effecten hebben op je gezondheid, succes!


Bron: nierstichting.nl, hartstichting.nl
Auteur: Karlijn Allewijn
maart 2022