Header background

Column: Jan Geurtz over bindingsangst

Mary Stottelaar

01 februari 2024

leestijd 5 minuten

Jan Geurtz is meditatietrainer, geeft les in spiritualiteit en heeft 10 boeken geschreven over spiritualiteit waaronder zijn bestseller “Verslaafd aan liefde”. In het kader van Valentijnsdag en het thema verbinding vroegen we hem een column te schrijven over bindingsangst. Wat is dat en wat kun je er aan doen?

Foto: Jet van Gaal

Geef je gevoelens de ruimte

 Iedereen kent angst bij relaties. Je ontmoet iemand en je voelt verliefdheid. Dat is een prettig gevoel, maar heel vaak is er meteen ook een gevoel van angst om het weer kwijt te raken. En als je een keer hebt meegemaakt dat de relatie uitging, met alle vervelende gevoelens die daarbij horen, dan kun je angst voelen om aan een nieuwe relatie te beginnen. Dat is bindingsangst. Je wilt het niet nog eens meemaken en dus sluit je je af voor een nieuwe relatie.

Ervaringen uit je jeugd

Het gaat overigens niet alleen om eerdere relaties, ook ervaringen uit je jeugd kunnen een rol spelen bij bindingsangst. Denk aan mensen waarop je vertrouwde als kind, die je op de een of andere manier in de steek lieten. Dit kan in je latere leven leiden tot bindingsangst. Als je het goed bekijkt, zit het willen verbinden met iemand in ons vanaf de geboorte. De eerste jaren is het een noodzaak, want een baby overleeft niet alleen. Na verloop van tijd wordt een kind zelfstandiger, maar een kind is ook altijd in meer of mindere mate bang om alleen gelaten te worden. Als het goed is leren ouders hun kind daarmee omgaan. Iedereen zit ergens op de schaal tussen bindingsangst en eenzaamheidsangst. Aan de ene kant wil je je niet binden omdat je bang bent voor de ellende wanneer je de ander weer kwijtraakt, maar aan de andere kant wil je ook niet alleen zijn. Waar je zit op de schaal is voor iedereen anders.

Contact met je emoties

Vind je de bindingsangst echt vervelend en wil je er iets aan doen? Dan is het goed om in contact te komen met je emoties die tot die angst leiden. Dat kan op de psychologische manier en op de spirituele manier. In de psychologie kom je door training meer in contact met je emoties en leer je hiermee omgaan. Op de spirituele manier leer je te zien dat hoe jij over dingen denkt een aangeleerd beeld is. Het is jouw beeld, het is niet hoe je daadwerkelijk bent. Je hebt je zelfbeeld nodig om te functioneren, maar het is een aangeleerd beeld door je ervaringen uit het verleden. Je bent niet je zelfbeeld. Via spiritualiteit ga je dat onderzoeken.

Bespreek je angst

Als je iemand ontmoet waarvan je denkt dit zou wel eens iets kunnen worden, maar je hebt last van bindingsangst: bespreek dan je angst. Zeg “Ik vind je leuk, maar ik heb angst om er wat van te maken omdat ik bang ben dat het fout gaat.” Alleen al door dat te benoemen geef je je gevoelens de ruimte en worden ze niet groter en ernstiger. Zo geef je ook de relatie de kans te groeien. Geef je gevoelens de ruimte door erover te praten, ook over je bindingsangst.

Tip van Jan

Jan tipt de spirituele methode Dzogchen om in contact te komen met jezelf en aan je bindingsangst te werken. Dzogchen is een term vanuit de Tibetaans boeddhistische traditie. Het komt van de woorden Dzogpa Chenpo en betekent grote perfectie. In het Tibetaans noemen ze het ook wel "de grote volmaaktheid" of "de grote perfectie".  Het is een manier om meer vrede, rust en geluk in je leven te brengen. Het probeert niet om iets nieuws te bereiken, maar eerder om te laten zien dat er al geluk in je zit. Contentcreator Karlijn vertelt er in dit blog alles over. 

Meer tips om goed voor je zelf te zorgen?

Vul je e-mailadres in en ontvang van GZ-Plein inspiratie voor een gezond en fit leven.

Overige artikelen

Welke soorten angst zijn er?

Angstklachten komen ontzettend veel voor in Nederland. Eén op de vier mensen krijgt ermee te maken in zijn of haar leven. Wat is angst eigenlijk en welke soorten angst zijn er?

Zo zit dat: ontdek de kracht van dzogchen

Tegenwoordig is het bijna normaal om te zeggen: 'het gaat goed, lekker druk.' Sociale media lijken nooit te slapen en er is een constante stroom van informatie die onze aandacht opeist. Wil je dit leren loslaten, dan kan dzogchen helpen.