Header background

Bye Bye Blue Monday: tips van de redactie tegen somberheid

Of je nu op zoek bent naar avontuurlijke vakanties, een inspirerend boek, een geweldige activiteit of een tongstrelende maaltijd, in Tip van de redactie delen wij onze favorieten. Met deze keer tips om Blue Monday tegen te gaan.

De derde maandag van januari staat bekend als Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar, al is dat nooit wetenschappelijk bewezen. Mocht jij je toch somber voelen, dan helpen wij je op weg met onze persoonlijke tips om een sombere Blue Monday te voorkomen.

In 2005 is door de Britse psycholoog Cliff Arnall de term bedacht in opdracht van een reisorganisatie die reizen wilde verkopen. Hij nam dingen als het weer, financiële zorgen en het niet nakomen van goede voornemens bij elkaar. Volgens zijn zelfbedachte 'formule’ kom je dan uit op de derde maandag van januari, en Blue Monday was geboren.

Dat somberheid in de wintermaanden vaker de kop op steekt is niet helemaal uit de lucht gegrepen. Doordat de dagen kort zijn en we minder vitamine D tot ons kunnen nemen, moet je er harder voor werken om je gelukshormoon serotonine op peil te houden. Een gebrek aan dat hormoon kan zorgen voor somberheid. Daarnaast heeft 3 op de 100 mensen in Nederland last van een winterdepressie, blijkt uit cijfers van het Universitair Medisch Centrum Groningen die Quest aanhaalt in het artikel Waarom Blue Monday niet de meest depressieve dag van het jaar is. Gelukkig zijn er best veel dingen die je zelf kunt doen om je beter te voelen. Daarom geeft de redactie je tips voor een beetje extra positiviteit in deze periode.


Tip 1 van Experience en engagement manager Inge

‘Indoor kamperen! Iedereen sleept zijn matras naar de woonkamer en kruipt lekker in bed. Je dimt de lichten en bedenkt een mooi vraagspel. Ik vind het heerlijk om iemand te vragen aan een van ons een vraag te stellen. Als deze is beantwoord mag die persoon een ander weer een vraag stellen. De mooiste gesprekken ontstaan hieruit. Mijn zoon van 8 vroeg aan zijn zus hoe het is om eczeem te hebben, hoe het is om de oudste te zijn, of hoe het is om de jongste te zijn, of ik het altijd leuk vind om moeder te zijn, wat het meest ondeugende is geweest dat ik als kind heb gedaan...’

Tip 2 van Contentcreator en basispsycholoog Mirre

‘Iedereen voelt zich wel eens minder vrolijk of heeft een off-day. Soms weet je waardoor dit komt maar soms heb je geen idee. Meestal wil ik zelf precies uitzoeken waarom ik me zo voel, maar soms heeft dat helemaal geen zin en ga ik me alleen maar slechter voelen. Dus wat ik nu meestal doe, is even stilstaan bij dat nare gevoel. Soms huil ik even. Daarna bedenk ik dingen waar ik juist blij van word. Sporten is voor mij een fijne uitlaatklep en voel ik mij eigenlijk altijd beter als ik mezelf lichamelijk even flink heb uitgedaagd. Maar een stukje wandelen kan ook heel fijn zijn om je gedachtes weer op orde te krijgen en frisse lucht in te ademen.’


Tip 3 van Productmarketeer Marieke

‘Bedenk een leuke activiteit voor die dag zodat je er juist naar uit kijkt. Bijvoorbeeld een filmavond met vriendinnen, of kook je lievelingsgerecht. Ga op bezoek bij iemand die je lief is. Een andere optie; mocht je toch last hebben van de winterblues wees, niet zo streng voor jezelf. Dwing jezelf niet om te moeten sporten als je dat niet wilt maar gun jezelf een avondje op de bank. En als je januari een lastige en saaie maand vindt, plan dan juist een paar leuke activiteiten zodat je uitkijkt naar deze momenten!’

Meer artikelen, tips en updates van GZ-Plein? Meld je aan voor de GZ-Plein inspiratiemail.

 

Tip 4 van Contentcreator Katinka

‘Met stip op 1 werkt het voor mij het beste om naar buiten te gaan, een groene of natuurlijke omgeving op te zoeken en te bewegen. Dit kan een bootcamp zijn, een wandeling of een rondje hardlopen. Hardlopen werkt nog het beste, bij iedere stap die ik zet, luisterend naar het ritme van mijn schoenen op het asfalt, wordt mijn hoofd leger. In de natuur zijn, één met de elementen, laat me altijd inzien dat je op sommige dingen, zoals bijvoorbeeld het weer, geen invloed hebt. Zo heb je ook geen invloed op keuzes die anderen maken die jou van je stuk brengen en somber maken. Die vergelijking helpt me somberheid los te laten. Na een paar minuten buiten, verleg ik de focus op wat ik zie in de natuur. Die heeft iedere dag weer iets anders voor je in petto, je kunt er altijd op rekenen. Ik voel me als ik thuiskom altijd beter dan toen ik vertrok. En als het toch nog niet voldoende was, schrijf ik weer een tijdje dagelijks in bij dankbaarheidsdagboek drie dingen op waar ik dankbaar voor ben.’

 Tip 5 van Contentcreator Pleun

‘Wat voor mij enorm helpt is een avondje voor mezelf. Dat begint met een overheerlijke maaltijd maken met een muziekje op. Deze eet ik op voor de tv met mijn favoriete serie. Tijdens het afwassen gaat datzelfde muziekje een tandje harder aan. Ik vind het fijn om uitgebreid te douchen en eens flink de tijd te nemen voor mijn gezichtsverzorging. Daarna steek ik alle kaarsjes aan die ik in huis heb en kruip ik onder een dekentje op de bank en zet mijn serie weer aan. Soms vind ik het ook fijn om ondertussen kleurplaten in de kleuren via een app op mijn iPad. Het klinkt misschien gek, maar mijn hoofd wordt er helemaal leeg van en ik kom zo helemaal tot rust! Ik gebruik hiervoor de app Pigment. Ook ga ik lekker op tijd in bed liggen en lees ik nog een boek.’


Tip 6 van Contentcreator Karlijn

‘Af en toe overkomt het me: zo'n dag waarop ik gewoon nergens zin in heb en alles lijkt stom. Op zulke momenten werkt het voor mij om te reflecteren waarom ik eigenlijk niet zo vrolijk ben. Vaak is het gewoon een gevoel, zonder enige echte aanleiding. Dan neem ik even de tijd om op te sommen waar ik wél gelukkig en blij mee ben: mijn vriend, familie, vriendinnen, gezondheid. Nadat ik alles op een rijtje heb, vraag ik mezelf af wat het nut is om te sikkeneuren, en meestal kom ik dan tot de conclusie dat het eigenlijk nergens toe leidt (tenzij er natuurlijk echt iets aan de hand is). Van op de bank zitten met een drankje en een film, voel ik me vaak zieliger. Voor mij werkt het beter om mijn sportkleren aan te trekken en me even flink in het zweet te werken met wielrennen, mountainbiken of hardlopen. Zelfs als ik er totaal geen zin in heb, verplicht ik mezelf toch om te gaan. Buiten sporten, gedachten op nul, heerlijk. En raad eens? Na zo'n sessie voel ik me altijd stukken beter als ik voldaan onder de douche sta.’

Meer tips om goed voor je zelf te zorgen?

Vul je e-mailadres in en ontvang van GZ-Plein inspiratie voor een gezond en fit leven.

Overige artikelen

Hoe je positief blijft bij hondenweer: 5 tips voor omgaan met somberheid

Misschien heb je al gemerkt dat jij je neerslachtiger voelt zodra het een tijdje slecht weer is. Met deze vijf tips blijf je somberheid de baas wanneer het weer even niet meezit.

Zo zit dat: hoe je goede voornemens wél volhoudt

Steevast hebben mensen vooral aan het begin van het jaar goede voornemens. Denk aan afvallen, meer sporten, stoppen met roken en sparen. 80 % van die goede voornemens sneuvelt al in de eerste maand. Met deze tips gaat jou dat niet gebeuren.

Een stappenplan om te starten met bewegen

Begin vandaag nog met ons beweegstappenplan: ontdek leuke activiteiten, stel doelen, maak een schema, betrek anderen, neem de sprong, wen eraan en beloon jezelf. Verbeter jouw mentale gezondheid en welzijn met lichaamsbeweging. Start nu!