Header background

Ben je ongesteld ofzo?




'Ben je ongesteld ofzo?!'. Bijna elke vrouw heeft die vraag wel eens naar haar hoofd gekregen als ze niet goed gehumeurd is, of prikkelbaar. En daarmee worden klachten rondom de menstruatie niet echt serieus genomen. Terwijl het wel een serieus probleem kan zijn, met grote impact op vrouwen.

De menstruatiecyclus

De menstruatiecyclus van een vrouw duurt gemiddeld 28 dagen, maar verschilt enorm per vrouw. Tijdens deze cyclus worden eicellen gerijpt en het lichaam van de vrouw klaargemaakt voor een eventuele zwangerschap. Bij dit proces spelen de hormonen oestrogeen, testosteron en progesteron een grote rol. Ze reguleren de menstruatiecyclus. Deze hormonen kunnen helaas ook bepaalde klachten veroorzaken.


De invloed van hormonen

Iedere vrouw heeft een andere gevoeligheid voor de hormonen. Bij sommige vrouwen kunnen de schommelingen van hormonen stemmingswisselingen veroorzaken. De ene week voel je je fit, de andere week neerslachtig. Vooral in de week vóór de ongesteldheid kan je humeur tot een dieptepunt zakken. Bij sommige vrouwen leidt dit zelfs tot PMS: het premenstrueel syndroom. Dan kan je erge last hebben van onder andere prikkelbaarheid, moeheid en hoofdpijn.

Maar de hormoonschommelingen kunnen ook invloed hebben op je libido, eetlust en lichamelijke gesteldheid. Kortom: die ongesteldheid kan aardig vervelend zijn!

Tips

De eerste stap in het om leren gaan met je menstruatiecyclus, is het leren kennen van je eigen cyclus! Schrijf tijdens een aantal cycli op hoe je je voelt in de verschillende fases. Als je weet in welke fase je welke klachten kunt krijgen, kun je daarop inspelen. Bijvoorbeeld met hulp van deze tips:

  • Bij lichamelijke klachten, zoals buikpijn, kun je jezelf helpen door de pijn te verzachten. Een warm bad, een kruik en voldoende ontspanning.
  • Beweeg! Hierdoor komt een ander hormoon, endorfine, vrij, waardoor je je beter gaat voelen. Dus niet alle hormonen zijn boosdoeners.
  • Eet gezond. De drang om op de bank te liggen en chocola te eten kan groot zijn. En dat is heus niet verkeerd. Maar let er op dat je voldoende water drinkt, en producten met bijvoorbeeld suiker en cafeïne beperkt.


Vraag hulp

Heeft jouw menstruatiecyclus wel een erg grote invloed op jouw leven? En lukt het niet zelf hier wat grip op te krijgen? Bespreek het met je huisarts. Hij of zij kan je helpen bij het omgaan met je klachten. 


Bron: gezondheidsplein.nl, hevigbloedverlies.nl, libresse.nl
Auteur: Susanne Vlek
april 2022