Header background

Als de alarmbel onterecht afgaat


Veel mensen hebben last van angsten in het dagelijks leven. Bij een deel van die mensen mondt het uit in een angststoornis. En toch durven veel mensen hier niet over te praten. 

 

 

De functie van angst

Het voelen van angst is heel nuttig en normaal. Het is een interne alarmbel, die ons waarschuwt voor gevaar en het lichaam voorbereidt op actie. Beeld je maar in: het is maar goed dat je brein alarm slaat als je oog in oog staat met een leeuw en je lichaam zich voorbereidt om in actie te komen. Daardoor kun je heel hard wegrennen! 

 

Onterecht alarm

Maar soms gaat de alarmbel rinkelen, zonder dat dat nodig is. Vaak ontstaat dat omdat ons brein zich de stress herinnert van een eerdere soortgelijke situatie. Maar ook nieuwe situaties waarmee je nog geen ervaring hebt, kunnen angst oproepen. Je weet niet wat er gaat gebeuren, terwijl je brein wil kunnen voorspellen hoe je moet reageren om fysiek of geestelijk veilig te blijven. Mechanismen treden in werking, om onverwachte en spannende situaties te vermijden. Dan is angst niet meer functioneel, maar hinderlijk. 

 

Angst voor wat?

Mensen kunnen angstig zijn voor veel verschillende soorten dingen: bepaalde dieren, hoogtes, ziektes, sociale situaties, spreken in het openbaar, autorijden, en zo kun je nog wel even doorgaan. De ernst van de angst kan ook erg verschillen: voor de één levert het zenuwen op waar hij zich wel overheen kan zetten, voor de ander leidt het tot paniekaanvallen en totale vermijding. 

 

De eerste stap

Vanuit schaamte durven mensen vaak niet te praten over hun angsten. Ze zijn bang dat anderen hun ‘gek’ zullen vinden. Door met anderen te praten over je angsten, geef je voor jezelf toe dat ze er zijn. Dat is de eerste belangrijke stap van grip krijgen op je angst. Anderen kunnen je steunen en je op weg helpen. Erover praten lucht vaak ook op, het probleem lijkt vanzelf wat minder groot te worden. En zult merken: je bent zeker de enige niet met angstklachten! 

Dus kies iemand bij wie je je op je gemak voelt en laat hem of haar weten waar je mee worstelt. Het is de eerste stap!


Bron: wijzijnmind.nl, psychologiemagazine.nl
Auteur: Susanne Vlek
december 2021