Header background

7 mythes over suiker

 

Tijdens ‘de week zonder suiker’ wil het Diabetes Fonds mensen bewust maken van hun suikerinname. Er worden veel dingen geroepen over suiker, iedereen heeft er wel een mening over. Maar wat is nou waarheid?
In deze blog worden 7 mythes over suiker ontrafeld.

 

1. Van suiker kom je gewicht aan

Suiker is een ander woord voor koolhydraten. Ze horen bij een gezond eetpatroon en je lichaam gebruikt ze als brandstof. Wanneer je veel meer koolhydraten binnenkrijgt dan je nodig hebt, zal je lichaam dit opslaan. Eerst wordt het opgeslagen als reserve-koolhydraten, en als die opslag vol zit wordt het pas opgeslagen als vet. Kortom: van suiker alleen kom je niet per se gewicht aan.

 

2. Honing is gezonder dan gewone suiker

Honing wordt vaak gebruikt als vervanger voor kristalsuiker, omdat het gezonder zou zijn. Is dat wel zo?

Verschillende natuurlijke suikers zoals honing, kokosbloesemsuiker, agavesiroop of rijststroop hebben allemaal een andere samenstelling van voedingstoffen. Maar het blijven allemaal suikers, wat betekent dat je lichaam ze op dezelfde manier verwerkt. Er zit weinig verschil tussen verschillende soorten suiker.

Honing bevat net iets minder calorieën dan suiker. Ook bevat het iets meer voedingsstoffen, al is het niet veel. Je kan niet zeggen dat honing veel gezonder is dan suiker. Het vervangen van kristalsuiker door honing maakt dus weinig verschil.

 

3. Je kan beter zo min mogelijk koolhydraten eten

Je lichaam heeft koolhydraten nodig: je hersenen kunnen zelfs niet zonder suiker!

Je hersenen hebben 120 gram glucose (dit is een soort koolhydraat) nodig per dag. Die glucose haal je voornamelijk uit koolhydraten. Van nature zitten koolhydraten in onder andere fruit, groente en zuivel. In deze producten zitten ook andere voedingsstoffen die je nodig hebt, zoals bepaalde vitamines en mineralen. Daarom is het goed om voldoende koolhydraten te eten.

Wat je lichaam niet nodig heeft zijn koolhydraten in de vorm van toegevoegde suikers. Dit zit in koekjes, frisdrank, vruchtensap en snoep. Hier zitten veel calorieën in en leveren verder weinig goeds voor je lichaam. Dat betekent overigens niet dat je dit niet mag eten, je mag best eens genieten van iets lekkers!

4. Van chocolade krijg je puistjes

Er is maar één wetenschappelijk onderzoek gedaan naar deze mythe. Toen kregen mensen met acne een maand lang elke dag 100 gram chocolade, en daarna een maand lang geen chocolade. Het resultaat: er zat geen verschil in het aantal puistjes.

Het verband tussen puistjes en ander eten, zoals bijvoorbeeld vet eten of melk, is niet goed onderzocht. Het zou dus kunnen dat bepaald eten zorgt voor meer puistjes, maar hier is te weinig onderzoek naar gedaan.

5. Suiker is verslavend

Als je suiker eet, komt er een stofje vrij in je lichaam waardoor je beloond wordt – . Je lichaam wordt dus beloond als je iets zoets eet en je voelt je prettig. Zin in iets zoets kan dus betekenen: zin in een beloning, in je lekker voelen. Daarom kan je soms opeens zin krijgen in chocolade!

Als je stopt met suiker eten krijg je geen ontwenningsverschijnselen en je hebt niet telkens meer suiker nodig om hetzelfde effect te krijgen. Ook veranderen je hersenen niet als je suiker eet. Dit betekent dat je dus niet verslaafd kan raken aan suiker.

 


6. Zoetstoffen zijn beter voor je dan suiker

We weten dat suiker slecht is voor je tanden en zoetstoffen niet. Ook bevat suiker veel calorieën in vergelijking met zoetstoffen. Dat komt onder andere omdat je van zoetstoffen veel minder binnenkrijgt dan van suiker: zoetstoffen zijn vaak zoeter dan suiker en dus is er minder van nodig om dezelfde smaak te krijgen. Het is dus goed om suiker te vervangen door zoetstoffen!

Veel zoetstoffen zijn E-nummers, wat betekent dat we in Europa hebben bepaald dat ze veilig zijn. Zoetstoffen kunnen gemaakt worden uit de natuur of in een fabriek. Er is geen bewijs dat natuurlijke zoetstoffen beter zijn dan zoetstoffen uit een fabriek.

7. Light frisdrank is beter dan gewone frisdrank

In gewone frisdrank zitten veel calorieën en veel suiker, wat slecht is voor je tanden. Light frisdrank bevat zoetstoffen en daardoor minder calorieën.

Maar light frisdrank bevat net zoveel zuur als gewone frisdrank, en dit zuur tast ook het tandglazuur aan. Daarom is het goed om alle soorten frisdrank met mate te drinken!


Bron: voedingscentrum.nl, diabetesfonds.nl, radar.avrotros.nl, 
en boek: 'Voedingsmythes: over valse hoop en nodeloze vrees' van Martijn Katan
Auteur: Lisa Klein
juni 2022