Header background

Hoe je positief blijft bij hondenweer: 5 tips voor omgaan met somberheid

Al weken komt de regen met bakken uit de hemel. En dat midden in de zomer. Misschien heb je al gemerkt dat je er neerslachtig door voelt. Vijf tips om somberheid de baas te blijven wanneer het weer even niet meezit.

Als de zon schijnt, krijgen we gratis en voor niets een flinke portie antidepressiva op ons bordje. Zonlicht zorgt er namelijk voor dat we vitamine D aanmaken in ons lichaam en met meer van deze stof staan we mentaal sterker in onze schoenen. De zomer is daarom normaliter vaak een tijd waarin we over het algemeen beter in ons vel zitten en fluitend door de straten gaan. Zonaanbidders hebben dit jaar helaas pech. Er valt veel regen en ook de harde wind doet eerder herfstig aan. In totaal waren er dit jaar in juli zelfs 52 minder zonuren dan in 2022. Wat een tegenvaller! Logisch als je flink de balen hebt van het sombere weer en je gemoedstoestand er zo door wordt beïnvloed dat je het liefste je bed niet meer uit komt. Toch kun je zelf iets doen om deze zomerdip de baas te worden. Met deze vijf tips laat jij het weer niet langer jouw stemming verpesten.

1. Aanbid de zon

Zoals al beschreven, is er minder zonlicht dan anders deze zomer om van te genieten. Maar dat weerhoudt je er niet van om de zonuren die er wel zijn, optimaal te benutten. Probeer zoveel mogelijk natuurlijk licht binnen te laten in je leefruimte. Richt je meubels zo dat je dichter bij ramen kunt zitten of werken. Daglicht kan je stemming aanzienlijk verbeteren en helpt je om je energieker en meer gefocust te voelen. 

2. Blijf actief

Bij aanhoudende regen is de kans groot dat je niets liever wil dan je op de bank opkrullen onder een dekentje en netflix kijken. Daar is natuurlijk helemaal niks mis mee voor een dagje, maar het is uiteindelijk wel essentieel om actief te blijven. Beweging, ook binnenshuis, stimuleert de afgifte van endorfines en verbetert je humeur. Probeer yoga, dans door de kamer of doe een korte workout om je geest en lichaam te activeren. Grote kans dat je daarna weer zin hebt om er op uit te gaan!

3. Zoek gezelschap

Zoek contact met vrienden en familie, zelfs als het via videochat is. Ook binnen zijn er genoeg leuke dingen te doen. Ga samen lekker lunchen, uit eten, naar een wellness of duik de keuken in en verzorg samen een feestmaal: de mogelijkheden zijn eindeloos. Wonen je dierbaren niet om de hoek? Pak dan vaker de telefoon of begin een chat. Sociale interactie kan somberheid verminderen en je een gevoel van verbondenheid geven, zelfs op afstand. 

4. Maak wat met je handen

Slecht weer biedt een uitgelezen kans om je creativiteit te stimuleren. Pak een oude hobby op, zoals schilderen, schrijven, handwerken of bloemschikken. Creatieve activiteiten kunnen ontspannend zijn en je helpen om je gedachten te verzetten. Ook kan het een voldaan gevoel geven om iets te maken waarvan het eindresultaat direct tastbaar is. Maar ook al lukt het niet meteen zoals je wil, je bent toch lekker bezig geweest.

5. Trotseer het weer

Je bent toch niet van suiker? Ga naar buiten, ondanks het weer. Als je jezelf ertoe zet om naar buiten te gaan, zelfs als het regent, heeft dit een positieve invloed op je mindset. Een wandeling, hardloopsessie of fietstochtje in de regen kan verfrissend en rustgevend zijn. En naderhand geniet je extra van die warme douche en dampende kop thee.

Hopelijk heb je nu voldoende handvaten om deze stormachtige periode door te komen. Misschien ken je de uitspraak wel:

Life isn’t about waiting till the storm to pass, it’s about learning to dance in the rain.

En zo is het maar net!

Kan je nog meer tips gebruiken?

Luister naar de aflevering over somberheid van de podcast psycholoog

Online Training Somberheid

Wil je concreet aan de slag met je sombere gevoelens? Start dan nu met onze module: somberheid

Handige links

Meer tips om goed voor je zelf te zorgen?

Vul je e-mailadres in en ontvang van GZ-Plein inspiratie voor een gezond en fit leven.

Overige artikelen

Online training: somberheid

Ben je minder vaak blij en lukt het je steeds moeilijker om van kleine dingen te genieten? In dit artikel wordt een online training aangeboden die je helpt om je beter te voelen.

Geef een positieve spin aan jouw gezondheid

Een stappenplan om te starten met bewegen

Begin vandaag nog met ons beweegstappenplan: ontdek leuke activiteiten, stel doelen, maak een schema, betrek anderen, neem de sprong, wen eraan en beloon jezelf. Verbeter jouw mentale gezondheid en welzijn met lichaamsbeweging. Start nu!